Reflections on cartography from the researcher-phenomenon
redesigning Ouro Preto (MG/Brazil) through an autoethnographic writing
DOI:
https://doi.org/10.4013/qt.2024.1223.02Keywords:
cartografia, autoetnografia , pesquisador-fenômeno , caminhadaAbstract
In this article, we explore a narrative that privileges the “I” of the phenomenon researcher as a starting point – whose experiences are disorganized and reorganized as he walks through a small previously chosen stretch of the urban space of Ouro Preto (MG/Brazil). Faced with such a frame of experience, a cartography that induces and sustains their reports is imposed, and composes the methodology together with a theoretical path that is based on the field of communication, but that also triggers readings from other disciplines, such as anthropology, history and literature. This makes us raise analytical reflections on the appearance of the cartographic gesture in autoethnographic writing, which allows placing the reader the reader in a social fabric whose realities, sometimes described and sometimes imagined, are as changeable as those who move through the aforementioned urban space.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Questões Transversais

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à Questões Transversais - Revista de Epistemologias da Comunicação o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).