Pensando a etnografia na pesquisa em Comunicação

contribuições de abordagens decoloniais e feministas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4013/qt.2022.1019.04

Abstract

This article aims to point out contributions of decolonial thinking to rethink ethnographic research practices in Communication. For this, it is intended to produce a debate reflecting logics of field research in dialogue with Anthropology. It seeks to identify elements that can be developed in its methodological aspects and that contemplate ethical and political issues, going through the research stages through dialogic, didactic and more democratic lenses. It is understood that alternative practices combined with the decolonial perspective can be used in the development of ethnographies. Our argument seeks in decolonial theoretical conceptions to suggest that ethnography can be a more collaborative theoretical methodological approach, attentive to coloniality in research.

Author Biographies

Aline Amaral Paz, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Doutoranda em Comunicação Midiática na linha de Mídia e Estratégias comunicacionais pela Universidade Federal de Santa Maria/UFSM. Mestra em Comunicação/UFSM. Integrante do grupo de Pesquisa Consumo e Culturas Digitais do POSCOM/UFSM. Pós graduada em Administração e Marketing. Bacharela em comunicação social - Publicidade e Propaganda na Universidade Federal do Pampa- Unipampa.

Camila Rodrigues Pereira, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Doutoranda em Comunicação pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), com período sanduíche na Universidade Pedagógica de Maputo - Moçambique. Graduada em Comunicação Social com habilitação em Publicidade e Propaganda pela UFSM e Mestra em Comunicação pela mesma universidade. Integrante do grupo de pesquisa Consumo e Culturas Digitais.

Sandra Rúbia da Silva, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Profa. Dra. Sandra Rúbia da Silva - É mestre em Comunicação e Informação (UFRGS) e doutora em Antropologia Social (UFSC). Docente do Departamento de Ciências da Comunicação e do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da UFSM. Líder do grupo de pesquisa Consumo e Culturas Digitais.

Published

2022-09-13

How to Cite

AMARAL PAZ, A.; RODRIGUES PEREIRA, C.; RÚBIA DA SILVA, S. Pensando a etnografia na pesquisa em Comunicação: contribuições de abordagens decoloniais e feministas. Questões Transversais, São Leopoldo, Brasil, v. 10, n. 19, 2022. DOI: 10.4013/qt.2022.1019.04. Disponível em: https://www.revistas.unisinos.br/index.php/questoes/article/view/22863. Acesso em: 14 may. 2025.