From the origins of the staging to the cinema of the Dardenne brothers

Authors

  • Alexandre Silva Guerreiro

DOI:

https://doi.org/10.4013/fem.2020.221.12

Abstract

This paper aims to analyse the origins of the concept of mise-en-scène, its cinematic specific and the power relation that are established from it, while evoking the work of the Dardenne brothers as a strategy of relativization of the instances of power that the concept carries, anchoring the staging nowadays. In the first part of the article, we examine the theatrical and theoretical origins of mise-en-scène in order to trace a genealogy of the Dardennean staging, placing the problem on the limits of the concept of mise-en-scène discussing its ethical dimension and concluding with a debate about the concept in contemporaneity.

Keywords: Staging. Cinema. Dardenne.

Author Biography

Alexandre Silva Guerreiro

Doutor em Comunicação pelo PPGCOM da Universidade Federal Fluminense. Mestre em Comunicação pelo PPGCOM-UFF desde 2008. Bacharel e Licenciado em História pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro desde 1997. Bacharel em Cinema pela Universidade Federal Fluminense desde 2002. Atualmente é Professor Docente I na Secretaria de Educação do Estado do Rio de Janeiro e desenvolve pesquisa de Pós-Doutorado no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFRJ.

Published

2019-11-13