Video Music Awards and the consolidation of the music video as a genre

Authors

  • Ariane Diniz Holzbach Universidade do Estado do Rio de Janeiro e Faculdades Integradas Hélio Alonso.

DOI:

https://doi.org/10.4013/fem.2014.162.03

Abstract

The paper will analyze the Video Music Awards, the most important award dedicated to the music video, in order to comprehend its role in the consolidation of the music video as a genre. The concept of genre will be seen as a sociocultural phenomena characterized by the structure of the cultural products as well as the social contexts in which these structures arise. The main proposal is to understand how VMA was essential to the process of the music video consolidation and how it helped to turn a television channel - MTV - into a music video synonym for many years. Aside from analyzing all VMA editions until 2012, the paper will discuss the concept of genre and the role of the contemporary awards in the legitimation of the cultural products.

Keywords: music video, MTV, VMA.

Author Biography

Ariane Diniz Holzbach, Universidade do Estado do Rio de Janeiro e Faculdades Integradas Hélio Alonso.

Doutora em comunicação pelo Programa de Pós-graduação em Comunicação da UFF, com doutorado-sanduíche realizado na McGill University, em Montreal. Mestre em comunicação também pela UFF e graduada em Jornalismo pela UFPE. Atualmente realiza pós-doutorado no Departamento de História da UERJ, com pesquisa voltada para memória coletiva, audiovisual e cultura digital. Integra o LabCult-UFF (Laboratório de Pesquisa em Culturas Urbanas e Tecnologias: http://www.labcult.uff.br/). É professora e coordenadora adjunta do curso de jornalismo da FACHA - Faculdades Integradas Hélio Alonso - e professora da Universidade Gama Filho. Desde 2007 mantém o Clipestesia, um site colaborativo de crítica de videoclipe feito em parceria com estudantes de graduação. Tem experiência em jornalismo impresso e produção televisiva, além de ministrar disciplinas voltadas principalmente para audiovisual, tecnologias da comunicação, linguagens midiáticas, cibercultura e webjornalismo.

Published

2014-09-02

Issue

Section

Articles