From the rise and fall of radio comics to the revival of audio comics in the digital context

a historical perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4013/fem.2025.271.08

Abstract

The article analyzes the historical trajectory of audio comics, from the radio comics of the 1920s to the 1950s to the contemporary digital audio comics. It begins by examining how comic strips were adapted for radio, creating dramatized listening experiences with strong emotional and commercial appeal. The decline of the format is attributed to the rise of television, the editorial autonomy of printed comics, and post-war moral pressures. In the 21st century, with the popularization of podcasts and digital platforms, we observe the resurgence of exclusively audio narratives inspired by comics, now detached from the traditional logic of broadcasting. Based on this context, the study proposes an initial typology of audio comics, divided into three categories: direct adaptations of comic books, dramatized novelizations, and original audio creations. Finally, the article discusses whether audio comics will establish themselves as a mass narrative form, as in the past, or remain confined to a niche within the ecosystem of cyberculture. Drawing on the Long Tail theory (Anderson, 2006), we suggest that the sustainability of the format depends on the convergence of aesthetic innovation, platform accessibility, and audience engagement.

Author Biographies

Jaimeson Machado Garcia, Universidade de Santa Cruz do Sul

Graduado em Comunicação Social - Publicidade e Propaganda pelo Centro Universitário Franciscano (UNIFRA, 2013) e em Comunicação Social - Produção Editorial pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM, 2014). Mestre em Letras pela Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC), com bolsa do Programa BIPSS (Edital 01/2019). Atualmente, é doutorando no mesmo programa, com bolsa PROSUC/CAPES - Modalidade II. No segundo semestre de 2023, realizou um doutorado-sanduíche no Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), sob co-orientação da Prof. Dra. Lucia Santaella.

Cristiane Lindemann, Universidade de Santa Cruz do Sul

Docente no Departamento de Gestão de Negócios e Comunicação e no Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL) da Universidade de Santa Cruz dul Sul (Unisc), onde é coordenadora adjunta (gestão 2024-2025); editora da Edunisc (agosto 2024 até o momento); vice-líder do grupo de pesquisa Leitura Comparada das Mídias, registrado no CNPq. Doutora em Comunicação e Informação pela UFRGS (2014) e mestre pelo mesmo programa (2008), graduada em Comunicação Social/Jornalismo pela Unisc (2005). Realizou doutorado-sanduíche na Universidade Fernando Pessoa (UFP), em Porto, Portugal, sob orientação do professor dr. Jorge Pedro Sousa, com bolsa concedida pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes).

Published

2025-11-05

Issue

Section

Dossiê Quadrinhos, Super-Heróis e Cultura Digital