Theoretical and conceptual foundations of the research in social practices and educatives processes

Authors

  • Diogo Marques Tafuri Universidade Federal de São Carlos - Centro de Educação e Ciências Humanas - Programa de Pós-Graduação em Educação
  • Luiz Gonçalves Junior Universidade Federal de São Carlos; Centro de Estudos Sociais da Universidade de Coimbra

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2017.211.12178

Abstract

This article aims to contribute to the deepening of the theoretical and conceptual discussions held about the research in the social and educational processes practices, placing it in the context of academic studies of the area of Education. By conducting a literature review covering the texts of Paulo Freire, Ernani Maria Fiori, Enrique Dussel, Maurice Merleau-Ponty and Boaventura de Sousa Santos we sought to expand our understanding of conceptual aspects that emerge as constituent elements of two main analytical categories of this epistemological research perspective in Education, namely: social and educational processes practices. To this end, we discuss the two categories and argue in favor of taking the daily social practices experienced by human beings as essentially inter-subjective praxis, generating educational processes that project in time-space from gnosiological problem-solving situations of social reality.

Keywords: educational processes, social practices, research on education.

Author Biographies

Diogo Marques Tafuri, Universidade Federal de São Carlos - Centro de Educação e Ciências Humanas - Programa de Pós-Graduação em Educação

Bacharel em Ciências Sociais pela Universidade de São Paulo (2007) e Mestre em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (2014). Atualmente, realiza pesquisa de doutorado no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSCar, na linha de pesquisa em Práticas Sociais e Processos Educativos.

Luiz Gonçalves Junior, Universidade Federal de São Carlos; Centro de Estudos Sociais da Universidade de Coimbra

Licenciado em Educação Física pela Universidade Estadual Paulista ?Júlio de Mesquita Filho? (UNESP-RC) em 1989; Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP) em 1993; Doutor em Ciências Sociais pela PUC/SP em 1998; Pós-Doutor em Ciências Sociais pelo Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa - Portugal (ICS/UL) em 2003. Professor do Departamento de Educação Física e Motricidade Humana da Universidade Federal de São Carlos (DEFMH/UFSCar) desde 1995, já tendo sido Coordenador e Vice-Coordenador do Curso de Educação Física, bem como Chefe e Vice-Chefe do DEFMH. Professor e orientador credenciado do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da UFSCar desde 2002. Investigador Convidado do Centro de Estudos Sociais da Universidade de Coimbra (CES/UC). Coordenador do Núcleo de Estudos de Fenomenologia em Educação Física (NEFEF) desde 1996; Sócio-Fundador, Pesquisador e atual Diretor Científico da Sociedade de Pesquisa Qualitativa em Motricidade Humana (SPQMH); Sócio-Fundador da Associação Brasileira de Pesquisa e Pós-Graduação em Estudos do Lazer (ANPEL); Coordenador da Cátedra Joel Martins.

Published

2017-01-05