Professor’s intellectual production in postgraduate education in the north of Brazil: Achievements and challenges

Authors

  • Wilma de Nazaré Baía Coelho Universidade Federal do Pará - UFPA
  • Carlos Aldemir Farias da Silva Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2016.203.10630

Abstract

In 2015 the institutionalization of postgraduate courses in Brazil reaches its fifty years of existence. This article aims at tracing a reflective mapping on professor’s intellectual production in postgraduate education in the north of Brazil throughout the years of 2010-2014. The data survey conducted in February 2015 met five steps: (i) listing of the staff from accessing the websites of the programs examined by UEPA, UNIR, UFPA and UFAM; (ii) listing of articles, books and chapters in the CNPq Lattes Platform; (iii) quantitative and qualitative deepening of production regarding keywords; (iv) assembly, integration and correlation between programs’ research lines by considering such inflection emphasis through the keywords; (v) correlation between the data collected in the Lattes platform and the web pages with CAPES reports. Guided by content analysis (Bardin, 2000) and quantitative research (Gatti, 2004), we held data systematization and analysis. The intellectual production reveals a certain regularity in the volume and diversity of themes in most programs. Despite the limits, achievements and challenges, the period examined revealed that the faculty in the region have made efforts to increase the social, scientific, technological and educational with a view to development and reducing regional inequalities.

Keywords: education, professor’s intellectual production, northern region of Brazil.

Author Biographies

Wilma de Nazaré Baía Coelho, Universidade Federal do Pará - UFPA

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Professora da Universidade Federal do Pará (UFPA). Atua no Programa de Pós-graduação em Educação, na Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemáticas e no Mestrado em Currículo e Gestão da Escola Básica, todos da UFPA. Coordena o NEAB Gera – Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Formação de Professores e Relações Étnico-raciais (GERA-UFPA). Coordena o Curso de Especialização Relações Étnico-Raciais para o Ensino Fundamental. Coordena o GT 21 Anped, período 2015 a 2017. Membro da Comissão Técnica Nacional de Diversidade para Assuntos Relacionados à Educação dos Afro-brasileiros (CADARA). Membro da Diretoria e da Equipe Editorial da Revista da Associação Brasileira de Pesquisadores(as) Negros(as). Bolsista Produtividade CNPq. E-mail: wilmacoelho@yahoo.com.br

Carlos Aldemir Farias da Silva, Universidade Federal do Pará

Doutor em Ciências Sociais (Antropologia) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Professor da Universidade Federal do Pará; Instituto de Educação Matemática e Científica (IEMCI). Atua no Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemáticas. Integrante do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Formação de Professores e Relações Étnico-Raciais (GERA/UFPA). E-mail: carlosfarias@ufpa.br

Published

2016-08-24