An intellectually impaired adult interned at a Portuguese residential home in the Coimbra region: ‘Today and in the future’

Authors

  • Ernesto Candeias Martins Instituto Politécnico de Castelo Branco
  • Estela Maria Nunes Martins Instituto Politécnico de Castelo Branco Escola Superior de Educação

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2015.193.6816

Abstract

This is a qualitative study that analyzes the history of an adult (Rosita) with intellectual disabilities, female, institutionalized in a nursing home in the Portuguese region of Coimbra. The problem is based on the analysis of the process of institutional inclusion of this poor citizen with microcephaly associated, in order to sensitize the technicians for decisionmaking within and through educational geriatric implementation of an intervention plan, which aims to develop you basic skills. Build the life of Rosita, performing technical personnel of semistructured interviews home, his brother and a friend, with user content analysis (categories), in addition to comments (natural and documentary participants), fi eld notes and triangulation of data and methodologies. We have proposed a plan of intervention and inclusion strategies for Rosita, during six months in the year 2012 in order to insert itself actively in the institution in order to be an autonomous, participative and citizen included.

Keywords: institutional inclusion, intellectual and developmental difficulties, special education, social intervention, residential home.

Author Biographies

Ernesto Candeias Martins, Instituto Politécnico de Castelo Branco

Docente do ensino superior politécnico desde 1987, sendo (co)responsável de cursos de licenciatura e mestrados (educação básica, educação social escolar, educação especial). doutor em Ciências da Educação na área Teoria e H.ª da Educação e H.ª da Educação Social/Pedagogia Social. Investigador efetivo do Centro de investigação CeiEF da Universidade Lusófona de Lisboa. Membro de associações, sociedades e entidades nacionais e internacionais de ciencias da educação. tem publicado vários livros e um inúmeros de artigos em revistas nacionais e internacionais. Áreas de investigação em pedagogia social/H.ª da Educação Social, educação especial, formação de professores, interculturalidade e H.ª das Instituições de educação especial.

Estela Maria Nunes Martins, Instituto Politécnico de Castelo Branco Escola Superior de Educação

Licenciada em EducaçãoBásica e Mestre em Educação Especial no Domínio Cognitivo e Motor, sendo professora de Educação Especial no Agrupamento de Escolas de Pampilhosa (Coimbra) e faz parte da equipa de investigação na área da Educação Especial do IPCB/ESECB.

Published

2015-09-04