Different ways of being a girl in school: Notes on femininity and the processes of inclusion/exclusion

Authors

  • Leandro Teofilo de Brito Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Mônica Pereira dos Santos Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2015.193.7207

Abstract

Through ethnographic research in the daily life of a public school, we intend to discuss, on the basis of the recognition of the differences between the subjects, how inclusion/ exclusion processes were present in relation to the different forms of femininity expressed by female students of the classes of a primary school. The analysis and discussion of the data, based on cultural studies, studies on gender and on inclusion in education, we found that the differences between the students showed the existence of multiple femininities in school, as well as the plurality of and in the gender identities, and were constantly permeated by the inclusion/exclusion processes during the development of the research project. Thus, we also note that the inclusion and respect for differences are an ethically viable way for a world of changes, both in the school space and in society as a whole.

Keywords: difference of gender, femininities, educational inclusion.

Author Biographies

Leandro Teofilo de Brito, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutorando em Educação - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (ProPEd - UERJ); Linha de pesquisas Infância, Juventude e Educação; Grupo de estudos e pesquisas sobre Diferença, Desigualdade e Educação Escolar da Juventude (DDEEJ)

Mestre em Educação - Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professor do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico - Colégio Pedro II

Licenciado em Educação Física - Universidade Federal do Rio de Janeiro

 

Mônica Pereira dos Santos, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Profa. Adjunta do Departamento de Fundamentos da Educação - Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro

Pesquisadora em Inclusão em Educação – Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro

Fundadora e Coordenadora do LaPEADE – Laboratório de pesquisas, estudos e apoio à participação e à diversidade em educação (www.lapeade.com.br)

Doutora em Psychology And Special Needs Education - University of London

Mestra em Psychology And Special Needs Education - University of London

Graduação em Psicologia - Universidade Federal do Espírito Santo

Published

2015-07-15