Ethical learning at the school: Between certainties and uncertainties

Authors

  • Renato José de Oliveira Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2015.191.6912

Abstract

This paper discusses, initially, the philosophical and scientifi c search for true knowledge about the nature of the world and of man, able to provide the subject of knowledge the acquisition of absolute certainties. From criticism to determinism and the notion of scientifi c neutrality made in the twentieth century, such search has yielded place to the acquisition of reliable knowledge, however provisional and subject to revisions. Based on Chaïm Perelman’s approach, the text shows that reliable knowledge that rely on opinion and verisimilitude contribute to question the so-called absolute truths as the suspension of judgments in ethics, constituting important references for ethical learning at school. We examine, then, the four pedagogical actions (learning of mutual respect, justice, solidarity and dialogue) that since the advent of National Curriculum Guidelines (1998) have been deemed reliable. Some problematizations are conducted with the aim of promoting refl ection on the certainties and uncertainties surrounding the pedagogical knowledge related to ethical learning of elementary and High School students.

Keywords: ethical learning, pedagogical knowledge, argument.

Author Biography

Renato José de Oliveira, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

possui graduação em Engenharia Química pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1982), graduação em Licenciatura Em Química pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1984), mestrado em Educação pela Fundação Getúlio Vargas - RJ (1990) e doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1996). Atualmente é professor Associado II da Universidade Federal do Rio de Janeiro, Coordenador do Grupo de Pesquisas sobre a Ética na Educação (GPEE) e pesquisador do Observatório da Laicidade do Estado (OLÉ). Suas principais áreas de atuação são Filosofia da Educação e Currículo, atuando principalmente nos seguintes temas: relações entre ética, laicidade, argumentação e educação, análise retórica do discurso e questões epistemológicas da educação.

Published

2015-03-11