Rui Barbosa and education: The Lessons of Things and the teaching of moral and civic culture

Authors

  • Maria Cristina Gomes Machado Universidade Estadual de Maringá
  • Cristiane Silva Melo Universidade Estadual de Maringá
  • Najla Mehanna Mormul Universidade Estadual do Oeste do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2014.183.3276

Abstract

This article discusses the educational ideas of Rui Barbosa (1849-1923) by focusing on his discussion of the Lessons of Things and the teaching of moral and civic culture in a draft opinion titled Reform of Primary Teaching and Several Complementary Institutions of Public Instruction, published in 1883. It was written as an analysis of the Decree 7247 from April 19, 1878, by Minister Carlos Leoncio de Carvalho. The article is an attempt at understanding the position of Rui Barbosa about the use, in the primary schools of the Empire’s capital, of the Lessons of Things as a method to be employed by educators as well as about the teaching of moral and civic culture, which was seen as an important subject to educate children for life in society. In his view, the teaching of morals was important in the scholar curriculum, since it would give individuals a human and social education and the Lessons of Things should be the method to be adopted in the teaching of all school subjects.

Keywords: history of education, Rui Barbosa and education, intuitive method, moral and civic culture.

Author Biographies

Maria Cristina Gomes Machado, Universidade Estadual de Maringá

Maria Cristina Gomes Machado é graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá (UEM), Mestre em Fundamentos da Educação pela UEM e Doutora em Filosofia e História da Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Atualmente é professora do Departamento de Fundamentos da Educação (DFE) e do Programa de Pós-Graduação em Educação - Mestrado e Doutorado - da UEM. Participa como líder no Grupo de Pesquisas e Estudos História da Educação, Intelectuais e Instituições Escolares e é membro do Grupo de Estudos História, Sociedade e Educação no Brasil (HISTEDBR). É bolsista produtividade do CNPq, nível 2.

Cristiane Silva Melo, Universidade Estadual de Maringá

Cristiane Silva Melo possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá (UEM), Especialização em Gestão Educacional pelo Instituto Paranaense de Ensino e Faculdades Maringá, Especialização em Filosofia pela Universidade Estadual de Maringá (UEM) e Mestrado em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (PPE/UEM). É aluna do Doutorado em Educação da UEM. Participa como pesquisadora no Grupo de Pesquisas e Estudos História da Educação, Intelectuais e Instituições Escolares, cadastrado no Diretório dos Grupos de Pesquisa - CNPq.

Najla Mehanna Mormul, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Najla Mehanna Mornul possui Graduação em Geografia pela Faculdade Estadual de Ciências e Letras de Campo Mourão (FECILCAM), Especialização em Educação, Planejamento e Gerenciamento do Meio Ambiente pela mesma Instituição. Mestrado em Educação com ênfase na área de ensino de Geografia pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Doutorado em andamento em Geografia pela UEM, vinculada a linha de pesquisa Organização do Espaço Habitado.  Participa do Grupo de Estudos e Pesquisas História da Educação e Instituições Escolares - UEM e Grupo de Pesquisa Ensino de Geografia - UNIOESTE (GPEG).

Published

2014-09-19