The continuing education of teachers and the classroom practice

Authors

  • Aline Tamires Kroetz Ayres Castro Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA)
  • Andrea Cristiane Maraschin Bruscato Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) Centro Universitário Ritter dos Reis (UniRitter)
  • Denice Aparecida Fontana Nisxota Menegais Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) Universidade Federal do Pampa (Unipampa)
  • Elizabeth Diefenthaeler Krahe Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2014.183.4010

Abstract

This paper presents refl ections on the continuing education of teachers in the current Brazilian context, aiming to identify its infl uence on the pedagogical practice of public primary school teachers in the city of Porto Alegre, Rio Grande do Sul. The study is based on authors such as Tardif and Lessard (2012), Libâneo (2004), Nóvoa (2002), Demo (2002, 1996, 1993) and Freire (2001, 1991), among others. The data were obtained through a descriptive qualitative research project with an intentional sample that used a questionnaire to produce the database. The questions directed to teachers aimed to identify how they analyze their education and how it bears on the qualifi cation of their pedagogical action. The data were analyzed based on the readings and dialogues held during the seminar on “Initial and Continuing Teacher Training: Curricula and Practices” that is part of the Graduate Studies Program in Education at the Federal University of Rio Grande do Sul. This preliminary study indicates that changes occur in teaching practices and in processes of knowledge construction as teachers seek to develop their continuing education.

Keywords: continuing education for teachers, pedagogical practice, public schools.

Author Biographies

Aline Tamires Kroetz Ayres Castro, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA)

Graduada em Pedagogia Licenciatura Plena pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM (2010) , possui Especialização em Gestão Educacional pela mesma instituição (2012). Atualmente técnica-administrativa em educação no cargo de Pedagoga da Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre - UFCSPA, vinculada a Pró-Reitoria de Graduação - PROGRAD. Atua principalmente nos seguintes temas: educação, pedagogia universitária, formação de professores e estágio curricular.

Andrea Cristiane Maraschin Bruscato, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) Centro Universitário Ritter dos Reis (UniRitter)

Graduou-se em PEDAGOGIA EDUCAÇÃO INFANTIL (1995) e PEDAGOGIA MATÉRIAS PEDAGÓGICAS DO II GRAU (1997) pela Faculdade de Educação (FACED) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). É especialista em GESTÃO DA EDUCAÇÃO, FACED/PÓS/UFRGS (2001). Mestre em EDUCAÇÃO - FACED/PÓS/UFRGS (2008) na linha de pesquisa Políticas e Gestão de Processos Educacionais. É Professora no Centro Universitário Ritter dos Reis - UniRitter. Há onze anos dirige e coordena a Escola Interagir/POA.

Denice Aparecida Fontana Nisxota Menegais, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) Universidade Federal do Pampa (Unipampa)

Possui graduação em Ciências Plena Habilitação Em Matemática pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (2000) e mestrado em Modelagem Matemática pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (2004). Atualmente é Professora Assistente IV da Universidade Federal do Pampa - Unipampa, campus Bagé. Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Atua como tutora à distância do curso de Formação Continuada em Tecnologia da Informação e Comunicação Acessíveis. Tem experiência na área da Matemática, com ênfase em Educação Matemática e Novas Tecnologias. Tem como interesse de pesquisa: Projetos de Aprendizagem, Tecnologias da Informação e Comunicação e Formação de Professores.

Elizabeth Diefenthaeler Krahe, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Possui graduação em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1970), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1991) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2000). Atualmente é professor associado 2 da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Membro da Rede Sulbrasileira de Investigadores de Educação Superior (RIES) e da Latinamerican Studies Association (LASA).Orientadora no PPG Educação UFRGS. Orientadora IC CNPq.Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Administração de Sistemas Educacionais, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, currículo e formação docente, pedagogia universitária e inovação universitária.

Published

2014-09-19