A atuação teatral na vivência escolar: uma contribuição da linguagem artística para o ensino de ciências da natureza

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2025.291.05

Keywords:

theatrical language, interdisciplinarity, art education, science education

Abstract

This article aims to discuss the teaching of Art, through theatrical performance, as a possibility for interaction and meaning-making in Art and Natural Sciences concepts, from a historical-cultural perspective. It is understood that involving a wide diversity of artistic expressions in art education contributes to the sociocognitive development of students and to the understanding of various knowledge areas, particularly natural sciences. The methodology is qualitative, and data were obtained from literature review and the development of classes in two ninth-grade groups of elementary education. The students created performances as a way to articulate body language with biological and cultural aspects. The results indicate that theatrical performance contributes to interdisciplinary teaching. This research allowed for contemplation on the interfaces between Art Education and Natural Sciences, in light of the aspect of bodily expression focused on theatrical language.

Author Biographies

Eva Teresinha de Oliveira Boff, UNIJUI

Doudora em Educação em CIências/UFRGS. Professora pesquisadora do PPG em Educação nas Ciências/Unijui e colaboradora do PPG em Educação em Ciências/UFRGS.

Marcia Ines Hartmann, Universidade Regional do Noroeste do Rio Grande do Sul

Mestre em Educação nas Ciências pelo Programa de Pós graduação em Educação nas Ciências/ Unijui. Professora de Educação Básica vinculada a Prefeitura Municipipal de Santa Rosa

Alisson Vercelino Beerbaum, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul

Mestre em Educação nas Ciências pelo PPG em Educação nas Ciências/Unijui. Professor de Educação básica vinculado a 36ª Coordenadoria de Educação.

Published

2025-03-11

Issue

Section

Articles