Prática pedagógica inclusiva na perspectiva da acessibilidade e do Desenho Universal para Aprendizagem

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2025.291.04

Keywords:

Acessibilidade; Desenho Universal para Aprendizagem; Inclusão.

Abstract

This article falls within the area of knowledge and teaching modality of Special Education from the perspective of inclusion policy. It aims to present and discuss a pedagogical experience carried out in a multifunctional resource room, developed based on accessibility guidelines for students with disabilities, based on the principles and guidelines of the international theme Universal Design for Learning. The qualitative research approach was adopted as a methodology, with emphasis on the case study. The work originated from the creation of a physical board pedagogical game for handling and interaction with a group of students from two public schools in the state of Rio de Janeiro. As a data analysis procedure, a table was constructed, with guidelines based on the analysis points of the Universal Design for Learning, to discuss the evaluation parameters and the teaching strategies adopted. The results mainly point to the conditions and possibilities for achieving actions aimed at accessibility in pedagogical practices, through learning strategies and teaching mediation, considering cognitive plurality and the right to educational participation. This provides the understanding of a diverse educational body that is constantly mobilizing knowledge.

Author Biographies

Kelly Maia Cordeiro, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro- PUC-Rio

Doutoranda em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). Bolsista CAPES. Integrante do Grupo de Pesquisa Educação e Mídia (Grupem/ PUC-Rio) e Observatório de Educação Especial e Inclusão Educacional (ObEE/ UFRRJ). professora na rede municipal de ensino de Angra dos Reis-RJ

 

Izadora Martins da Silva de Souza, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Professora Adjunta do Departamento Educação e Sociedade, curso de Licenciatura em Educação Especial, da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Coordenadora adjunta do Centro de Inovação Tecnológica e Educação Inclusiva vinculado ao Instituto Multidisciplinar (CITEI/IM). Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (PPGEduc - UFRRJ). Professora tutora no Curso Lato Sensu de Pós-Graduação em Educação Especial e Inovação Tecnológica, promovido pela UFRRJ e Fundação CECIERJ na modalidade EAD. Mestre em Educação pelo PPGEduc - UFRRJ. Especialização em Direitos Humanos, Acessibilidade e Inclusão pela Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca (ENSP/Fiocruz). Especialização em Educação Inclusiva e em Tecnologias e Educação a Distância pela Faculdade São Luís. Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. É editora da Revista Interinstitucional Artes de Educar (RIAE). Integro a equipe de coordenação e o comitê gestor do Grupo de Pesquisa Observatório de Educação Especial e Inclusão Educacional (ObEE). Principais temas de pesquisa: processos de ensino-aprendizagem, acessibilidade, Desenho Universal para Aprendizagem (DUA) e mediação tecnológica. 

Carla de Paiva, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares pela UFRRJ. Professora nas Redes Municipais de Nova Iguaçu e Rio de Janeiro. Integrante do Grupo de Pesquisa Observatório de Educação Especial e Inclusão Educacional (ObEE/UFRRJ).

Published

2025-03-11

Issue

Section

Reflexões pedagógicas