Uma terra dourada de tanto ouro: educação católica germânica nos séculos XIX e XX

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2025.291.07

Keywords:

catholic education, german immigrants, Paraná

Abstract

If the Germanic and German-Brazilian presence and sedentariness in the various poles of attraction in southern Brazil has already received enough attention from competent historiography, this article centers its focus more on the pole of repulsion than on that of attraction for these immigrants. The objective is to try to draw an overview of the ideas that mobilized a Germanic missionary expansion with a view to the dissemination of Romanized Catholicism throughout the world, which, in turn, engendered the curricula and practices of the schools that served the Germanic and Germanic Brazilian community in Paraná. Thus, in a first moment, we try to characterize the historical context of the repulsion of Germanic emigrants towards the south of Brazil, in order, in a second moment, to understand the field of ideas, tensions and distensions of the Catholic Church of the period that came to form and influence the Catholic Germanic missionary mentality exported and incorporated in multiple German-Brazilian schools.

Author Biographies

Andre Luiz Moscaleski Cavazzani, CENTRO UNIVERSITÁRIO INTERNACIONAL UNINTER

Graduado e mestre em história cultura e sociedade (UFPR). Doutor em histórica social (USP)
pós doutor em História (UFPR). Especialista em psicomotricidade relacional. Professor do PPGENT UNINTER. 

Desiré Luciane Dominschek, CENTRO UNIVERSITÁRIO INTERNACIONAL UNINTER

Doutorado em Educação na área de Concentração: Filosofia e História da Educação, pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) participa do grupo de estudos;História, Sociedade e Educação no Brasil; (HISTEDBR).Mestre em Educação na área de concentração: História e Historiografia da Educação,pela Universidade Federal do Paraná (UFPR).Especialista em Organização do Trabalho Pedagógico e Ciência Política pela (UFPR) ;graduada em pedagogia pela mesma instituição.Professora de História da Educação do Centro Universitário Internacional Uninter ,com experiência na área de Educação, com ênfase em História da Educação. Atuando nos seguintes temas: história das instituições escolares, história do ensino profissional, reflexões sobre a pesquisa e prática pedagógica. Atualmente coordena o setor de Pesquisa e publicações acadêmicas e o Comitê de Ética da Uninter , também é coordenadora Institucional do Programa de Iniciação a docência da UNINTER - na graduação atua com os fundamentos da educação : História da Educação Metodologia da pesquisa científica , Políticas Educacionais.Pertence as seguintes associações acadêmicas : Sociedade Brasileira de História da Educação - SBHE ,Associação Nacional de História - ANPUH, Associação Nacional de Pós-Graduação em Educação - ANPED, Sociedade Brasileira para o Progresso da Ciência - SBPC

Published

2025-03-11

Issue

Section

Articles