Si vis pacem para bellum?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2023.271.09

Keywords:

Brazil, education, civic-military schools, everyday life militarization

Abstract

By analyzing the discourses on the implementation of the National Project of Civic-Military Schools (PNECM) through the Brazilian printed media, the article proposes the construction of a hemerographic archive with records related to the theme in the newspapers O Estado de São Paulo, Folha de São Paulo and O Globo. As methodology, we used the Foucauldian-inspired archive analysis, which highlighted the PNECM as an integral part of the movement of militarization of everyday life that corroborates the imperative si vis pacem para bellum in the promotion of an education focused on bellicose ways of life. 

Author Biographies

José Luís Ferraro, Pontifícia Universidade Católica do rio Grande do Sul (PUCRS).

Doutor em Educação. Professor dos Programas de Pós-Graduação em Educação e Educação em Ciências e Matemática da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). 

Augusto Jobim do Amaral, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Doutor em História do Pensamento (Coimbra, Portugal) e Doutor em Ciências Criminais pela Pontifícia Universidade do Rio Grande do Sul (PUCRS). Professor do Programa de Pós-Graduação em Ciências Criminais da PUCRS; professor do Programa de Pós-Graduação em Filosofia da PUCRS.

Published

2023-02-01

Issue

Section

Dossiê: Educação para a paz e para o pacifismo