Integration of digital technologies to the teaching of Mathematics: a link from the state of knowledge to emerging educational trends

Authors

  • Vera Lúcia de Oliveira Freitas Ruas Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES) https://orcid.org/0000-0003-0626-7497
  • Josué Antunes de Macêdo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Norte de Minas Gerais - IFNMG e Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)
  • Edson Crisostomo Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2023.271.17

Keywords:

emerging digital Technologies, mathematics education, mapping

Abstract

This article focuses on understanding Brazilian research, from 2010 to 2020, on the construction of pedagogical-technological knowledge in Mathematics classes. As a theoretical basis, we approach the perspectives of Morin, Almeida and Carvalho (2007), Messina (1999) and Borba, Scucuglia, Gadanidis (2014), among others. As a methodological proposal, we conducted the approach based on the State of Knowledge research and used content analysis as a tool for understanding the phenomena addressed in the studies. We conclude with the work that the complex and technological society requires different standards of classes that meet its expectations, and that due to the insertion of mobile devices in Mathematics classrooms, new trends are emerging, with a greater focus on interactivity and personalization of teaching.

Author Biographies

Vera Lúcia de Oliveira Freitas Ruas, Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)

Mestre em Educação - Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES (2021), Especialização lato sensu pela UNIMONTES em Docência do Ensino Superior UNIMONTES (2003) e Mídias em Educação (2011), graduação pela UNIMONTES em Normal Superior (2001) e Pedagogia (2008). No campo profissional atua como Especialista da Educação Básica efetiva da Escola Estadual Zinha Prates e como professora efetiva de Anos Iniciais da Escola Municipal Dona Vidinha Pires. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em aprendizagem significativa, sujeitos socioculturais, formação inicial e continuada, currículo e tecnologias digitais. 

Josué Antunes de Macêdo, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Norte de Minas Gerais - IFNMG e Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)

Doutor em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Cruzeiro do Sul (Unicsul). Professor e pesquisador do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Norte de Minas Gerais (IFNMG) e Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes), Brasil.

Edson Crisostomo, Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)

Doutor em Educação Matemática (Doctorado en Didáctica de la Matemática) na Universidade de Granada, com o título de Doutor reconhecido pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Atualmente é Professor do Departamento de Ciências Exatas e do Programa de Pós Graduação da Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes). Tem experiência nas áreas de Matemática, Educação Matemática, Didática do Cálculo, Formação de Professores de Matemática, Educação Matemática e Novas Tecnologias.

Published

2023-07-03

Issue

Section

Articles