The interdisciplinary training of science teachers: a case study of the Degree in Natural Sciences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2022.261.26

Keywords:

Science Education., Teacher training., Interdisciplinarity.

Abstract

The degree course of graduation in Natural Sciences from the Federal University of Vale do São Francisco, Campus Senhor do Bonfim, was implemented in August 2009, within the scope of the Support Program for Restructuring and Expansion for Federal Universities, and restructured in 2017, for contributing to the training of Nature Science teachers. Since its genesis, interdisciplinarity was a fundamental foundation for its curriculum, that has as the integrating axis the science education. Through the analysis of the contents of documents and questionnaires, it discusses the actions of the teachers that aim to overcome the discipline, thinking about the impact of these actions in the training of undergraduates.

 

Author Biographies

Gisele Soares Lemos Shaw, Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF)

Professora Adjunta da Universidade Federal do Vale do São Francisco - UNIVASF. Doutora em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestre em Ensino, Filosofia e História das Ciências pela Universidade Federal da Bahia (UFBA) e Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Especialista em Educação Especial (FTC), especialista em a Construção do Conhecimento e o Ensino de Ciências e Licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Líder do Núcleo de Pesquisa Educação em Ciências (NPEC) da UNIVASF. Associada à Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências (ABRAPEC). Possui experiência em educação/ensino, com ênfase em Ensino de Ciências, atuando principalmente nos seguintes temas: Autismo, Didática, Ensino de Ciências, Formação de professores, Interdisciplinaridade.

Manoel Messias Alves de Souza, Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF)

Doutor em Educação pela Universidad Católica de Santa Fé - Santa Fé/Argentina (2017); Mestre em Psicologia Social pela UFES (2010); Especialista em Saúde da Família pelo Instituto de Saúde Coletiva da UFBA - BA ( 2003), Bacharel em Enfermagem pela Universidade Estadual de Feira de Santana (2001), Atualmente é professor da UNIVERSIDADE FEDERAL DO VALE DO SÃO FRANCISCO - UNIVASF, Docente do Programa de Pós-Graduação em Dinâmicas de Desenvolvimento do Semiárido - PPGDiDeS. Professor dos Cursos de Ciências da Natureza e Enfermagem, Pós-Graduação em Ensino de Ciências. Tem experiência nas áreas de Saúde Coletiva, com ênfase em Políticas de Saúde, Ensino de Ciências, atuando principalmente nos seguintes temas: Vigilância à Saúde, Politicas de Saúde. Programa Saúde da Família, Gestão de Sistemas, Educação em Saúde, Ensino de Ciências e Ecologia em Saúde. Coordenador do Laboratório de Pesquisa em Ciências da Vida - LAPECIV/UNIVASF.

Published

2022-08-21

Issue

Section

Dossiê: Formação e práticas pedagógicas docentes