Interdisciplinary Teacher Education Programs: concepts and foundations of the training process

Authors

  • Aline Souza da Luz Universidade Federal do Pampa - Unipampa
  • Maria Das Gracas Carvalho Da Silva Medeiros Goncalves Pinto Professora Associada da Universidade Federal de Pelotas, UFPel
  • Rita de Cássia Morem Cóssio Rodriguez Professora Associada da Universidade Federal de Pelotas, UFPel

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2022.261.25

Keywords:

teacher training, interdisciplinary bachelor programs in education, training conceptions

Abstract

In this paper, we propose to systematize and analyze the concepts and foundations of the interdisciplinary teacher education programs. The methodology was based on document analysis from pedagogical projects of five programs from federal universities, one from each region of Brazil. Among these findings, we highlight that these programs recognize their emphasis on teacher training; however, they present different conceptions of educational background, which are guided, at least, by three rationalities: technical, practical and critical. We also noticed that these programs seek to overcome old dichotomies, such as “Licenciatura X Bacharelado”. Nevertheless, we did not find an agreement in relation to the grouping of the constitution areas in these programs.

Author Biographies

Maria Das Gracas Carvalho Da Silva Medeiros Goncalves Pinto, Professora Associada da Universidade Federal de Pelotas, UFPel

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Uberlândia (1993), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (1998) e doutorado em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2005). Professora Associada da Universidade Federal de Pelotas, UFPel. Líder dos Grupos de Pesquisa: Gepefop, Grupo de Estudos e Pesquisas - Estágio e Formação de Professores e Redestágio, Rede de Estágios. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Formação de Professores, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, educação superior e estágio curricular supervisionado.

Rita de Cássia Morem Cóssio Rodriguez, Professora Associada da Universidade Federal de Pelotas, UFPel

Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade da Região da Campanha (1990), Especialização em Psicopedagogia clínica e institucional (1994), Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1999), Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2006) e Pós-doutorado em Educação - Estudos da Criança, pelo Instituto de Educação da Universidade do Minho, Portugal (2014). Docente da Universidade Federal de Pelotas no curso de Ciências Biológicas e no Programa de Mestrado em Educação em Ciências e Matemática/FAE/UFPEL. Coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Cognição e Aprendizagem e do Núcleo de Pesquisas em Ensino de Ciências e Biologia..Chefia o NAI- Núcleo de Acessibilidade e Inclusão da UFPEL.. Desenvolve pesquisas na área de Neurociências, Necessidades Educativas Especificas, Processos de Desenvolvimento, Ensino e Aprendizagem, Políticas públicas e de inclusão, Formação de Professores, Ensino de Ciências e Biologia

Published

2022-07-25

Issue

Section

Dossiê: Formação e práticas pedagógicas docentes