A Educação Superior na perspectiva do Plano Municipal de Educação de Criciúma: uma análise das metas, estratégias e da implementação

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2022.261.09

Keywords:

Educação, Políticas educacionais, Planos de Educação

Abstract

The purpose of the study was to understand how Higher Education is included in Criciúma’s Municipal Education Plan (PME), and what actions are underway for its implementation, based on documental analyzing PME goals 12 and 13. The article was structured in two parts: at first, it contemplates theoretical framework in which relationship between Higher Education and regional development is addressed; in the second one, it is about presenting documental analysis of PME’s 12 and 13 goals, and respective advances/stabilities/setbacks evidenced. The study allowed to identify three main perspectives for Higher Education in Criciúma: expanding enrollments, retention of students, and increasing quality. We concluded that strong impacts of the pandemic in 2020 must be considered for implementing 12 and 13 goals from Criciúma PME, and their implementation is also an obstacle in the absence of a forecast of expanding education financing in this level of education, which can compromise IESs and effectiveness of public policy.

Author Biographies

Gislene dos Santos Sala, Universidade do Extremo Sul Catarinense - UNESC

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), da Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC). Licenciada em Artes Visuais (UNESC) e Pedagogia pela Faculdade da Lapa (FAEL), Doutoranda em Educação (PPGE/UNESC). Grupo de Estudos sobre Universidade (GEU/UNESC). Coordenadora na Secretaria Municipal de Educação (Criciúma/SC, Brasil).

Morgana Bada Caldas, Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC)

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), da Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC). Bacharela em Direito (UNESC). Professora no curso de Direito (UNESC), Criciúma, SC, Brasil. Doutoranda em Educação (PPGE/UNESC). Grupo de Estudos sobre Universidade (GEU/UNESC).

Gildo Volpato, Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC)

Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestre em Educação (PPGE/UFRGS). Graduado em Pedagogia pela União das Faculdades de Criciúma (UNIFACRI) e Filosofia pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci (UNIASSELVI). Especialista em Fundamentos da Educação e em Fundamentos Psicopedagógicos do Ensino pela Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da (UNESC), Criciúma, SC, Brasil. Grupo de Pesquisa Políticas, Saberes e Práticas de Formação de Professores e editor da Revista Saberes Pedagógicos do curso de Pedagogia (UNESC).

Published

2022-05-16

Issue

Section

Articles