Para seu próprio bem: educação e castigo na obra de Alice Miller

Authors

  • Roseli Zanon Brasil Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho" - UNESP https://orcid.org/0000-0001-8093-0846
  • Romualdo Dias Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho" - UNESP

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2022.261.12

Keywords:

Psicanálise; Educação; Maus tratos.

Abstract

This text is the result of a bibliographic research in which we assumed the objective of studying the psychoanalyst Alice Miller's work to understand her criticism about pedagogy and about the school. We have collected in her work analyzes of children's mistreatment, their effects on hatred's production and their strength in sustaining a violence chain throughout society. We have strived to understand her way of conceiving reparation as a way of undoing the hatred installed in the dynamics of a subject's constitution. We analyzed how much the criticism about school considers or not the possibility of introducing reparation as part of an educational processes. The initiation in the studies of Alice Miller's work allows us to discuss possible contributions of knowledge elaborated by Psychoanalysis for a establishment of a horizon of collaboration with Education in its effort to respond to challenges posed to school in contemporary society.

Author Biographies

Roseli Zanon Brasil, Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho" - UNESP

Mestre em Educação pela Universidade Estadual Paulista 'Julio de Mesquita Filho' - UNESP/Campus Rio Claro.Especialização em Docência no Ensino Superior pela Faculdade Editora Nacional - FAENAC (2008). Especializaçãoem Psicopedagogia pela Universidade Metodista de São Paulo (2000). Aperfeiçoamento em Psicanálise, Infânciae Educação pelo Lab. de Estudos e Pesq. Psicanalíticas e Educ. sobre a Infância IP/FEUSP (2004) eAperfeiçoamento Ensino Religioso Escolar pelo Centro Universitário Salesiano de São Paulo (1999). Graduaçãoem Pedagogia pela Universidade Metodista de São Paulo (1998). Graduação em Psicologia (Bacharelado eLicenciatura) pela Universidade Metodista de São Paulo (1987) e Formação de Psicólogo pela UniversidadeMetodista de São Paulo (1988).

Romualdo Dias, Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho" - UNESP

Possui Licenciatura em Filosofia (1979) e Pedagogia (1980) pela Faculdade Dom Bosco de Filosofia Ciências e Letras de São João Del Rei, Mestrado em Educação (1986) pela Universidade Estadual de Campinas, Doutorado em Lógica e Filosofia da Ciência (1993) pela Universidade Estadual de Campinas e Livre Docência (2012) pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP. Fez pós-doutorado em Ciência Política, na Universidade Complutense de Madri (2014-2015). Atualmente é Professor Assistente Adjunto da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP. Líder do Grupo de Estudos "Tecnologias e Processos de Subjetivação", formalmente registrado no CNPQ. Membro do Conselho do Centro de Defesa dos Direitos Humanos de Petrópolis - RJ. Professor visitante na Universidade de Bolonha - Itália, no segundo semestre de 2016. Assessor pedagógico do Common Action Fórum, em Madri - Espanha. Tem experiência na área de Filosofia e Psicanálise, com ênfase em Filosofia Política, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, políticas de subjetivação, subjetividade, corpo e organização comunitária.

 

Published

2022-05-16

Issue

Section

Articles