Teachers’ professional knowledge: Authority mirroring autonomy in the contemporary school

Authors

  • Telma Lima Cortizo Universidade do Estado da Bahia-Doutoranda
  • Elisabete Soares Ferreira Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade do Porto (FPCEUP)
  • Maria de Lourdes Soares Ornellas Farias Universidade do Estado da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2017.211.11346

Abstract

This article aims to analyze the teachers’ professional knowledge using as reference the authority questioned to the autonomy’s mirror. In this sense, considering liquidity (Bauman, 2001), the educational crisis (Arendt, 2011) and the de-symbolization process of a generation (Dufour, 2005), we question: How has the professional development of the teachers been constituted? What are the authority and autonomy references for the teaching act? This is a qualitative investigation and the data was collected using observations and semi-structured interviews with three teachers of a public school. Teachers want the teaching authority, but end up trying to transfer the possible authority that lies in school. It follows then that the political dimension has been weakening in discourses on autonomy and teaching authority and, consequently, in the development issues of professional knowledge.

Keywords: teachers’ professional knowledge, authority, autonomy.

Author Biographies

Telma Lima Cortizo, Universidade do Estado da Bahia-Doutoranda

Mestre em Educação e Contemporaneidade. Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduuanção de educação e Contemporaneidade. PPPGEduC/UNEB. Doutorando Sanduíche pela Faculdade de Psicologia e Ciências da educação pela Universidade do Porto. Professora da Faculdade Visconde de Cairu. Coordenadora da Rede Municipal de ensino. Bolsista da CAPES – Brasil. Pesquisadora do Grupo Geppe-rs(Grupo de Estudos e Pesquisas em Psicanálise, Educação e Representações Sociais, certificado pelo CNPQ. Email: telmalcortizo@uol.com.br

Elisabete Soares Ferreira, Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade do Porto (FPCEUP)

Doutora em Ciências da Educação (FPCE-UP). Pós-graduada em Organizações e Administração Educacional (IE-UM). Diretora Adjunta do Programa Doutoral em Ciências da Educação (PDCE) da FPCE-UP financiado pela FCT. Membro do Conselho Científico do PDCE desde 2011. Prémio SPCE/Porto Editora 2011. Coordenadora Nacional e membro cooperante das Redes (European NetworK) EPNoSL: European Policy Network on School Leadership (2012-2015) e SIRIUS (Migrations Populations): European Policy Network on the education of children and young people with a migrant background (2011-2014). Funded by European Commission - Lifelong Learning Programme. Email: elisabete@fpce.up.pt

Maria de Lourdes Soares Ornellas Farias, Universidade do Estado da Bahia

Pós-doutorado pela Universidade de São Paulo. Psicanalista. Professora titular da Universidade do Estado da Bahia e líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Psicanálise e Educação e Representação Social - Geppe-rs - certificado pelo CNPQ, que abriga duas linhas de pesquisa: Psicanálise e Educação e Educação e Representação Social. Participa como pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisa de Representações Sociais em Educação da PUC/SP, vinculado ao Centro Internacional de Estudos em Representação Social - CIERS-ed da Fundação Carlos Chagas - FCC. Membro da Associação de Psicanálise da Bahia. Email:Ornellas1@terra.com.br

Published

2017-01-05