Characterization of Group Social Skills Training for Children: An Integrative Literature Review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4013/ctc.2020.133.15

Abstract

Social skills are classes of behavior that can contribute to the prevention and reduction of behavior problems, as well as to the promotion of socio-emotional development. The aim of this study was to characterize group social skills training of children aged 6 to 12 years old with typical and atypical development, in national and international publications. For that, an integrative literature review was carried out with publications from 2009 to 2019, with descriptors in Portuguese, English and Spanish, in the SciELO, BVS, PsycInfo, SCOPUS and Web of Science databases. 29 publications were selected and the results indicated the predominance of international studies and training for children with typical development, carried out by psychologists, mainly in school and health contexts. The themes worked on in the sessions did not vary due to clinical diagnoses, however the average number of sessions was greater in interventions aimed at children with atypical development. The influence of the context on the intervention programs was found, although the effects of the training varied according to the sample size, duration, place of occurrence, method to collect the information and measures used to evaluate the results. It is suggested that such aspects of the training be analyzed considering the variables together.

Author Biographies

Isabella Goulart Bittencourt, Universidade Federal de Santa Catarina

Psicóloga graduada pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da UFSC, na área Saúde e Desenvolvimento Psicológico, com ênfase em saúde e contextos de desenvolvimento psicológico. Em Formação Plena em Gestalt-terapia pelo Instituto Granzotto de Psicologia Clínica Gestáltica. Experiência no trabalho com saúde mental e Psicologia Clínica com diferentes populações (atuou psicóloga no Centro de Atenção Psicossocial - CAPS I do município de Timbó - SC e como psicóloga clínica). Tem interesse em temáticas como: desenvolvimento infantil e relações familiares; saúde mental; gestalt-terapia e fenomenologia.

Marina Menezes, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora Adjunta - Dedicação Exclusiva no Departamento de Psicologia da Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Docente no Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Área de Concentração: Saúde e Desenvolvimento Psicológico, na Linha de Pesquisa: Saúde e contextos de desenvolvimento psicológico.Tutora da Residência Integrada Multiprofissional em Saúde do Hospital Universitário da UFSC. Integrante do Laboratório de Psicologia da Saúde, Família e Comunidade (LABSFAC/UFSC). Pesquisadora dos Grupos de Pesquisa: Psicologia da Saúde, Família e Comunidade (UFSC), nas Linhas de Pesquisa: Processos Psicossociais, Saúde e Desenvolvimento; Psicologia e Saúde Coletiva; e Relações Sociais no Atendimento Hospitalar (CNPq) e do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Desenvolvimento Infantil (UFSC), na Linha de Pesquisa: Cuidado parentais e desenvolvimento infantil (CNPq). Membro do GT - Psicologia da Saúde da Criança e do Adolescente - ANPEPP. Possui Graduação em Psicologia - Universidade Federal do Paraná-UFPR, Mestrado em Psicologia (Área de Concentração: Psicologia e Sociedade) - Universidade Federal de Santa Catarina-UFSC e Doutorado em Psicologia (Área de Concentração: Processos Psicossociais, Saúde e Desenvolvimento Psicológico) - Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal de Santa Catarina-UFSC. Realizou Estágio de Doutorando - PDEE com bolsa CAPES na Faculdade de Psicologia da Universidade de Lisboa - Portugal nas áreas de Psicologia da Saúde e Psicologia Pediátrica. É Especialista em Psicologia Clínica - Conselho Federal de Psicologia - CFP. Atuou como psicóloga clínica em consultório particular, atendendo crianças, adolescentes e famílias. Desenvolve atividades docentes e de pesquisa em Psicologia Clínica, Psicologia da Saúde, Psicologia Hospitalar e Avaliação Psicológica, atuando principalmente com os seguintes temas: Psicologia da Saúde da Criança e do Adolescente, Hospitalização Infantil, Relações no atendimento em Saúde, Psicologia Clínica, Psicopatologias da Infância e Psicoterapia Infantil.

Published

2021-03-15

Issue

Section

Articles