Coparenting and Mother’s Support Network Role in Infant’s Digital Media Use

Authors

  • Laura Canani da Rosa Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Bruna Gabriella Pedrotti Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Manoela Yustas Mallmann Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Giana Bitencourt Frizzo Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.4013/ctc.2020.133.04

Abstract

Caring for an infant is a complex task and with so many other demands, being able to count on a support network can be essential for parents. However, establishing combinations with them on how this care will be performed can be a challenge, especially regarding to digital media’s use. The aim of the present study was to investigate who integrates the support networks of mothers that use digital media in their routine with their children and those who do not, their coparenting processes and understand their possible influences on infants' access to digital media. Fifteen mothers of infants aged between 3 and 24 months participated in this study. Eight mothers reported that they did not offer digital media to their children and 7 did. From thematic analysis, it was identified that infants’ grandparents were both the main support network for mothers, and also the main source of children exposure to screens. Although the support network is considered as an alternative to the use of screens, it can comprise another source of access for infants to digital media, even without family consensus.

Author Biographies

Laura Canani da Rosa, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Graduanda no Instituto de Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e bolsista de iniciação científica no Núcleo de Pesquisa e Intervenção em Famílias com Bebês e Crianças (NUFABE/UFRGS)

Bruna Gabriella Pedrotti, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Psicóloga e Mestre em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e doutoranda em Psicologia no Programa de Pós-graduação da mesma universidade e membro do Núcleo de Pesquisa e Intervenção em Famílias com Bebês e Crianças (NUFABE/UFRGS)

Manoela Yustas Mallmann, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Psicóloga pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Especialista em Psicoterapia de Orientação Psicanalítica da Infância e Adolescência pelo Instituto Contemporâneo de Psicanálise e Transdisciplinaridade (CIPT). Mestre em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) . Doutoranda em Psicologia pela UFRGS. Membro do Núcleo de Pesquisa e Intervenção em Famílias com Bebês e Crianças (NUFABE/UFRGS).

Giana Bitencourt Frizzo, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Psicóloga, especialista em terapia de casal e família pelo Instituto da Família de Porto Alegre, Mestre e Doutora em Psicologia (UFRGS). Possui pós-doutorado pela mesma universidade. É Professora no Departamento de Psicologia do Desenvolvimento e Personalidade e no Pós-graduação em Psicologia da UFRGS. É a coordenadora do Núcleo de Pesquisa e Intervenção em Famílias com Bebês e Crianças - NUFABE e do Centro de Atendimento Pais-bebê.

Published

2021-03-15

Issue

Section

Articles