Influences of Neo-Freudian Psychoanalysis in Carl Rogers’ psychotherapy

Authors

  • Paulo Coelho Castelo Branco Universidade Federal da Bahia
  • Emanuel Meireles Vieira Universidade Federal do Pará
  • Sérgio Dias Cirino Universidade Federal de Minas Gerais
  • Jaqueline de Oliveira Moreira Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.4013/ctc.2016.92.12

Abstract

This article, of historical and essayistic nature, aims to revisit didactically some aspects presents in the US context of psychoanalytical ideas that influenced Carl Rogers, during the composition of client centered-therapy, in the years of 1920 – 1950. Rogers specifically indicated Neo-Freudian influences of Otto Rank and Karen Horney. Thus, the historical moments of the rise of American Psychoanalysis are discussed. Then, some conceptions from the Neo-Freudian psychoanalysis of Rank and Horney are probed. Finally, what Rogers contacted and appropriated from those Psychoanalysts is delimited. It is concluded that Rogers was a mindful thinker of the American discussions about psychotherapy and that they helped him compose elements of the client-centered therapy. Other possibilities of studies are therefore outlined.

Keywords: client centered therapy, Neo-Freudian school, self psychology.

Author Biographies

Paulo Coelho Castelo Branco, Universidade Federal da Bahia

Docente do Curso de Psicologia do Instituto Multidisciplinar em Saúde da Universidade Federal da Bahia. Doutor em Psicologia pela Universidade Federal de Minas Gerais.

Emanuel Meireles Vieira, Universidade Federal do Pará

Docente da Faculdade de Psicologia da Universidade Federal do Pará. Doutorando em Psicologia pela Universidade Federal de Minas Gerais. Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES).

Sérgio Dias Cirino, Universidade Federal de Minas Gerais

Docente do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal de Minas Gerais. Doutor em Psicologia pela Universidade de São Paulo.

Jaqueline de Oliveira Moreira, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Docente do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Doutora em Psicologia Clínica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

Published

2016-11-04

Issue

Section

Articles