Group Psychological Intervention for patients diagnosed with Bipolar Disorder: A bibliographic revision

Authors

  • Roberta Seles da Costa Universidade Estadual de Londrina
  • Deivid Regis dos Santos Universidade Estadual de Londrina
  • Maria Rita Zoéga Soares Universidade Estadual de Londrina.

DOI:

https://doi.org/10.4013/ctc.2016.92.08

Abstract

Psychology has offered some contribution to improve clinical intervention for people with Bipolar Disorder (BD). The objective of this article was to do an integrative bibliographical revision about group interventions done in Brazil for people with such diagnosis. There was data search on Scielo, Thesis and Dissertation Data, PsycNet and Pubmed. The following descriptors were selected: Bipolar Disorder and Intervention; Bipolar Disorder and Group; Bipolar Disorder and Psychoeducation. The word “Brazil” was added on the international data search for the combinations mentioned above. There were 8 studies recovered and the main topic addressed was Psychoeducation. From the analysis of the studies it was possible to identify information related to two aspects: sessions (quantity, duration, topics addressed, professionals responsible for group development, length of sessions and follow-up, the reference psychological approach and what types of register were used), participants (total quantity, gender and age, inclusion and exclusion criteria and tools applied). Such research pointed out the need for the Psychologist to identify the demands of the population being treated and to establish intervention plans according to them, helping patients to develop behaviors that allow for the intervention to be more effective given the adversities related to the clinical diagnosis as such.

Keywords: Bipolar Disorder, Psychological intervention, Psychoeducation.

Author Biographies

Roberta Seles da Costa, Universidade Estadual de Londrina

Graduação em Psicologia pela Universidade Estadual de Londrina e mestranda no programa de pós-graduação em Análise do Comportamento na mesma instituição.

Deivid Regis dos Santos, Universidade Estadual de Londrina

Graduação em Psicologia pela Universidade Estadual de Londrina e mestrando no programa de pós-graduação em Análise do Comportamento na mesma instituição.

Maria Rita Zoéga Soares, Universidade Estadual de Londrina.

Finalizou Doutorado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano na Universidade de São Paulo - USP. Elaborou dissertação e tese na área de Psicologia da Saúde e desenvolveu projeto de pós-doutorado em Psicologia da Saúde na Universidade de Valencia e Jaume I de Castellón - Espanha. Atualmente é Professora Associada nível AC-C junto ao departamento de Psicologia Geral e Análise do Comportamento e no Programa de Mestrado na Universidade Estadual de Londrina desenvolvendo pesquisas na área de Psicologia Clínica e da Saúde.

Published

2016-05-16

Issue

Section

Articles