Neuropsychological evaluation of individuals with physical and sensorial difficulties: review of viable instruments in Brazil

Authors

  • Rachel Schlindwein-Zanini Neuropsicóloga, Doutora em Ciências da Saúde/Medicina (área: Neurociências), pela Faculdade de Medicina da PUCRS, Pós-doutorado em Psicologia pela UFSC, Membro da Diretoria (Representante regional de Santa Catarina) na Sociedade Brasileira de Neuropsicologia – SBNp. Docente do Curso de Pós-Graduação em Avaliação Psicológica da Universidade de Caxias do Sul - UCS. Hospital Universitário.
  • Micheli Sotili
  • Carolina Todeschini
  • Daiana Zanatta Cardoso da Silva
  • Raquel Furtado Conte Universidade de Caxias do Sul - UCS.

DOI:

https://doi.org/10.4013/ctc.2013.61.04

Abstract

The neuropsychological evaluation researches the cognitive deficits that are also seen in sensory damages and physical limitations. This article deals with an evaluation of individuals with visual, hearing and psychomotor limitations and argues about the useful instruments. The main objective of this work is to investigate, through a literature review, the instruments in the neuropsychological evaluation of patients with physical and sensory limitations, like hearing loss, low sharpness of vision and movement restrictions in Brazil. The literature review used databases like Scielo, BVS-PSI, PUBMED and printed material (books and thesis) mainly. It was concluded that the inadequate indication in tests of a neuropsychological evaluation can prejudice its results as well as its consequent clinical conducts. There are some convenient tools to this practice like the Inventory of neuropsychological disturbs by Schlindwein-Zanini and Cruz (SZC), Rey Auditory Verbal Learning Test (RAVLT), RAVEN progressive matrices, Rey complex figures (complex shapes), Wisconsin Card Sorting Test (WCST), Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC), Wechsler Adult Intelligence Scale (WAIS), according to the examination indications and the patient’s commitment. On the other hand, there is still the need for more Brazilian research about the suitable neuropsychological instruments directed to individuals showing physical and sensorial limitations.

Key words: Neuropsychological assessment, sensory disability, psychological testing.

Author Biographies

Rachel Schlindwein-Zanini, Neuropsicóloga, Doutora em Ciências da Saúde/Medicina (área: Neurociências), pela Faculdade de Medicina da PUCRS, Pós-doutorado em Psicologia pela UFSC, Membro da Diretoria (Representante regional de Santa Catarina) na Sociedade Brasileira de Neuropsicologia – SBNp. Docente do Curso de Pós-Graduação em Avaliação Psicológica da Universidade de Caxias do Sul - UCS. Hospital Universitário.

Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

Micheli Sotili

Psicóloga pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

Carolina Todeschini

Psicóloga pela Universidade de Caxias do Sul. Pós-graduanda em Avaliação Psicológica pela Universidade de Caxias do Sul.

Daiana Zanatta Cardoso da Silva

Psicóloga pela Universidade de Caxias do Sul. Pós-graduanda em Avaliação Psicológica pela Universidade de Caxias do Sul.

Raquel Furtado Conte, Universidade de Caxias do Sul - UCS.

Psicóloga, Mestre em Psicologia do Desenvolvimento pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Published

2013-04-01

Issue

Section

Articles