Interactive practices in digital environment and Portuguese language teaching

Authors

  • Janayna Bertollo Cozer Casotti UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO
  • Santinho Ferreira de Souza UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO

Abstract

There are many discussions about the insertion of new information and communication technologies (NICTs) in educational contexts and the emergence of pedagogical practices which address the challenges of contemporary times. The aim of the present study is to investigate the teaching of Portuguese in a digital context, trying to find out how students of a distance Portuguese course interact in a virtual learning environment (VLE) and, thus, build their own knowledge. Based on data generated in a forum of a distance learning course of Instrumental Portuguese, whose goal was to stimulate the students’ manifestation in relation to the course, we analyze the enunciative behaviors presented by them in the mise en scène of the communicative act in which they participate in a digital context. Thus, we consider theoretical concepts related to digital literacy practices, in dialogue with the concept of language act as an interaction of intentionalities, a characteristic of the Semiolinguistic Theory of Discourse. The results allow us to recognize the position that the subject-student occupies in relation to the interlocutor, to what he himself says and also to what the other says.

Keywords: New Information and Communication Technologies, enunciative behaviors, teaching Portuguese.

Author Biographies

Janayna Bertollo Cozer Casotti, UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO

Janayna Bertollo Cozer Casotti é doutora em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal Fluminense (2010) e professora efetiva da Universidade Federal do Espírito Santo, onde atua na graduação em Letras e na pós-graduação em Linguística, com pesquisas que envolvem ensino de leitura e produção de textos em diversos contextos (inclusive digital), gêneros do discurso e ensino, sequências didáticas, letramentos, formação docente.

Santinho Ferreira de Souza, UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO

Defendeu tese intitulada "A mulher leitora: o compromisso entre ler e ver", aos 17 de abril de 2009, junto ao Doutorado em Letras - Estudos de Literatura (Brasileira), na Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Possui mestrado em Letras (Língua Portuguesa), obtido em 1977 pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, com a dissertação Prescrição, Descrição, Produção - três abordagens de ensino. É Professor Associado III da Universidade Federal do Espírito Santo. Seus estudos recaem sobre português, língua estrangeira; produção em leitura; produção em escrita; TICs e ensino de língua portuguesa.

Published

2018-12-30

How to Cite

Casotti, J. B. C., & Souza, S. F. de. (2018). Interactive practices in digital environment and Portuguese language teaching. Calidoscópio, 16(3), 481–490. Retrieved from https://www.revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2018.163.12