Information and communication technologies (ICTs) in Brazilian Portuguese language teaching: An analysis of suggested classes available at the Teacher’s Portal

Authors

  • Maria Aparecida Resende Ottoni UFU
  • Walleska Bernardino Silva ESCOLA DE EDUCAÇÃO BÁSICA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE UBERLÂNDIA (ESEBA/UFU)

Abstract

This paper aims to present data and reflections on how information and communication technologies (ICTs) have been integrated into the content of Brazilian Portuguese classes in elementary school (6th to 9th grade) and high school, publicly available at the Teacher’s Portal website. This research is part of the project “O Portal do Professor: contribuições e implicações para o ensino de Língua Portuguesa na Educação Básica no Triângulo Mineiro”, funded by Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Gerais (FAPEMIG) and Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) through the public notice 13/2012 – Research in Basic Education. The corpus consists of 375 classes, of which 304 are elementary school classes and 71 are high school classes. The assumption that guided this paper was that ICTs should be used to allow engagement of the students as mediators of educational practices, using a multiliteracy approach to the production of meaning. The analysis of these suggestions showed that ICTs were used for different purposes, as follows: (i) visualization of content, (ii) research, (iii) replacement of traditional tools, (iv) production of (digital) genres, (v) information and/or activity sharing, (vi) experience, interaction, and use of a genre, and (vii) transposition of modalities. Overall, the data revealed that ICTs are widely used in pedagogical proposals; however, the uses proposed in class are still questioned, considering the technologies with teaching purposes for the promotion of multiliteracies.

Keywords: teacher’s portal, information and communication technologies, multiliteracies.

Author Biographies

Maria Aparecida Resende Ottoni, UFU

Doutora em Linguística pela Universidade de Brasília (UnB) e mestra em Linguística pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Professora dos cursos de Letras, de Comunicação Social: habilitação em Jornalismo, do Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS) e do Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos – Mestrado e Doutorado – (PPGEL), da UFU. É líder do Grupo de Pesquisas e Estudos em Análise de Discurso Crítica e Linguística Sistêmico-Funcional. Seus trabalhos têm sido voltado para os seguintes temas: gêneros; ensino de Língua Portuguesa; humor; análise crítica dos discursos; identidade; representação de atores sociais.

Walleska Bernardino Silva, ESCOLA DE EDUCAÇÃO BÁSICA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE UBERLÂNDIA (ESEBA/UFU)

Docente efetiva do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico na Escola de Educação Básica da Universidade Federal de Uberlândia (ESEBA/UFU). Possui mestrado e doutorado em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Uberlândia. Membro do Grupo de Pesquisa em Texto e Discurso (PETEDI).

 

Published

2017-06-29

How to Cite

Resende Ottoni, M. A., & Silva, W. B. (2017). Information and communication technologies (ICTs) in Brazilian Portuguese language teaching: An analysis of suggested classes available at the Teacher’s Portal. Calidoscópio, 15(3), 550–556. Retrieved from https://www.revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2017.153.13