The hyphen registration in writing acquisition

Authors

  • Cristiane Carneiro Capristano Universidade Estadual de Maringá
  • Viviane Favaro Notari Universidade Estadual de Maringá

Abstract

With the objective of investigating how children would use the hyphen in their written statements, in this study, we analyzed quantitatively and qualitatively the conventional and non-conventional occurrences of this graphic sign present in 421 written statements made by 38 children from the former fourth grade of elementary school. The quantitative and qualitative results point out, among other aspects, the fact that the children do not seem to have, in the still initial stage of writing acquisition, difficulties to register the conventional form of this sign, once a considerable part of the data analyzed respects the orthographic rules for the registration of the hyphen. These results also allow us to observe that, when registering the hyphen conventionally and, specially, not conventionally, the children show some clues that they are affected by their practices in oral and literate situations. This finding enables us to support that the particular usage of the hyphen by the children in their statements would be an effect of the possible image that they create of this graphic sign in the statements from their complex insertion in different social and historical practices, not only those provided by the school. This fact would indicate knowledge that happens for the children in the opacity of the writing with which they have contact in those practices.

Keywords: writing acquisition, literacy, orthography.

Author Biographies

Cristiane Carneiro Capristano, Universidade Estadual de Maringá

Doutora em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) e Mestre em Estudos Linguísticos pela Universidade Estadual Paulista ?Júlio de Mesquita Filho? (UNESP). Ensino, pesquisas e publicações na área de ensino-aprendizagem de língua materna, com ênfase em: leitura, aquisição da escrita e letramento, prática de produção textual e prática de leitura em Língua Portuguesa. Atualmente, é professora (Graduação e Pós-Graduação) da Universidade Estadual de Maringá (PR) e líder do Grupo de Pesquisa (CNPq) "Estudos sobre a aquisição da escrita".

Viviane Favaro Notari, Universidade Estadual de Maringá

Mestranda em Estudos Linguísticos, na linha de pesquisa ensino e aprendizagem de línguas, no Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Estadual de Maringá (UEM). Pós-graduada em Metodologia do Ensino de Língua Portuguesa pelo Centro Universitário Cesumar (UNICESUMAR). Graduada em Letras-Português pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Pesquisas e publicações na área de ensino-aprendizagem de língua materna, com ênfase para aquisição da escrita e letramento. Atualmente, é bolsista CAPES-DS e membro do Grupo de Pesquisa (CNPq) Estudos sobre a aquisição da escrita.

Published

2017-05-03

How to Cite

Capristano, C. C., & Notari, V. F. (2017). The hyphen registration in writing acquisition. Calidoscópio, 15(1), 81–93. Retrieved from https://www.revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2017.151.07