The platform “I’m still learning” in the assessment and intervention in reading disabilities: A case study

Authors

  • Iolanda Ribeiro Escola de Psicologia, Universidade do Minho
  • Sandra Santos Centro de Investigação em Psicologia, Universidade do Minho
  • Adriana Baptista Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico do Porto (IPP)
  • Celda Choupina Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico do Porto (IPP)
  • Sara Brandão Centro de Investigação em Psicologia, Universidade do Minho
  • Irene Cadime Centro de Investigação em Estudos da Criança, Universidade do Minho
  • Carla Silva Centro de Investigação em Estudos da Criança, Universidade do Minho
  • Helena Azevedo Centro de Investigação em Psicologia, Universidade do Minho
  • Fernanda Leopoldina Viana Instituto de Educação, Universidade do Minho

Abstract

Reading disabilities are one of the main causes of signalization of students for educational support, given that these have implications in their educational trajectory, in their entrance in the job market and in their civic and social participation. The research performed in the last decades has identified key variables that maximize the efficacy of the intervention: teaching competences (phonological awareness, word reading and comprehension) explicitly, early, systematically, individually and intensively. The heterogeneity of the group of students with reading disabilities requires an assessment that allows the identification of the diverse profiles and the designing of adequate intervention programs. In turn, the assessment and intervention require specific materials and competences. The aims of this paper are: (a) to describe the educational platform “I’m still learning” illustrating how information and communication technologies can be used in the diagnostic and intervention in reading disabilities; (b) to analyse, through a case study, the perceptions about the activities presented in the platform AEA, and their impact on the patterns of motivation for learning to read.

Keywords: reading disabilities, assessment and intervention, online learning platform.

Author Biographies

Iolanda Ribeiro, Escola de Psicologia, Universidade do Minho

Departamento de Psicologia Aplicada, Psicologia Escolar e da Educação

Sandra Santos, Centro de Investigação em Psicologia, Universidade do Minho

Psicologia Aplicada (Psicologia Escolar e da Educação)

Adriana Baptista, Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico do Porto (IPP)

Unidade Técnico-Científica de Ciências da Linguagem e Literatura

Celda Choupina, Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico do Porto (IPP)

Unidade Técnico-Científica de Ciências da Linguagem e Literatura

Sara Brandão, Centro de Investigação em Psicologia, Universidade do Minho

Psicologia Aplicada (Psicologia Escolar e da Educação)

Irene Cadime, Centro de Investigação em Estudos da Criança, Universidade do Minho

Psicologia da Educação e Educação Especial

Carla Silva, Centro de Investigação em Estudos da Criança, Universidade do Minho

Psicologia da Educação e Educação Especial

Helena Azevedo, Centro de Investigação em Psicologia, Universidade do Minho

Psicologia Aplicada (Psicologia Escolar e da Educação)

Fernanda Leopoldina Viana, Instituto de Educação, Universidade do Minho

D?epartamento de Psicologia da Educação e Educação Especial

Published

2017-05-03

How to Cite

Ribeiro, I., Santos, S., Baptista, A., Choupina, C., Brandão, S., Cadime, I., Silva, C., Azevedo, H., & Viana, F. L. (2017). The platform “I’m still learning” in the assessment and intervention in reading disabilities: A case study. Calidoscópio, 15(1), 30–44. Retrieved from https://www.revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2017.151.03