The importance of classroom observation in Early Childhood Education

Authors

  • Josiete Cristina Schneider Queroz UNICENTRO
  • Lidia Stutz UNICENTRO

Abstract

This article aims at discussing the role and the results of classroom observation carried out in early childhood education in a private school in Paraná. We intend, initially, to define observation and the conceptions that prefigure this activity. Subsequently, we present the results of the observations in two instruments: a classroom diary and two classroom observation worksheets. Thus, these instruments give hints of the school routine aspects, the profile of the children, the teachers’ work as well as relevant characteristics of classroom. We realized that the observations guide the further planning of the researcher’s actions regarding the knowledge to teach as the construction of the didactic model of text genre and the didactic sequence as well as the knowledge for teaching in terms of the organization of teachers’ work in the classroom. Therefore, without observation, the teaching would become superficial and more susceptible to failures. Observation enables the teacher to perceive, to plan and, through new actions, transform and resignify the teaching practice.

Keywords: observation, kindergarten, socio-discursive interactionism.

Author Biographies

Josiete Cristina Schneider Queroz, UNICENTRO

Possui graduação em Letras Português Alemão pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2009). Atualmente é mestranda do programa de Pós-graduação Mestrado em Letras pela Universidade Estadual do Centro-Oeste e bolsista do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CAPES). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Linguística Aplicada, atuando principalmente nos seguintes temas: gêneros textuais, interacionismo sociodiscursivo e ensino de língua alemã.

Lidia Stutz, UNICENTRO

Possui graduação em Letras Português Inglês pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (1993), mestrado em Letras (Inglês e Literatura Correspondente) pela Universidade Federal de Santa Catarina (2005) e doutorado em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina (2012) com estágio doutoral realizado na Universidade de Genebra (Bolsa CAPES- DS - 2010). Atualmente é professora AdjuntA do Departamento de Letras e do Mestrado em Letras na Universidade Estadual do Centro-Oeste,coordenadora do grupo de pesquisa Gêneros Textuais e Práxis Docente - UNICENTRO e integrante do grupo de pesquisa Linguagem e Educação da UEL. Coordenadora do Subprojeto PIBID Letras Inglês desde agosto 2012 e atua no Estágio Supervisionado em Língua Inglesa. Tem experiência na área de Linguística Aplicada à Língua Inglesa, com ênfase nos seguintes temas: alunos professores de língua inglesa, interacionismo sociodiscursivo, gêneros textuais, saberes docentes e reflexividade.

Published

2016-02-13

How to Cite

Queroz, J. C. S., & Stutz, L. (2016). The importance of classroom observation in Early Childhood Education. Calidoscópio, 14(1), 6–19. Retrieved from https://www.revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2016.141.01