An evaluation proposal of didactic sequences focused on writing

Authors

  • Ana Paula Marques Beato-Canato Universidade Fededal do Rio de Janeiro
  • Vera Lúcia Lopes Cristovão Universidade Estadual de Londrina

Abstract

Text/discursive genres, literacy and didactic sequences have been so widely employed by teachers/professors and researchers that seem to have become ‘magic keys’, as Bunzen (2004) mentions while talking about genres. Certainly, when using such concepts, we assume a quest for a more meaningful teaching and learning process, which enables students to act in more conscious and critical ways. That is, we seek to contribute to the students’ literacy in several social practices. Nonetheless, the broad use of such terms brings the concern to the risk of a reduction of such notions and even some camouflage, i.e., a new grammar in the text level (Signorini, 2001). Aware of the possible distance between what we want and what we actually do, as professors and researchers coming from a sociodiscursive perspective, we developed an instrument to evaluate didactic sequences focused on writing, which was employed in the evaluation of the material used during the data collection for the doctorate research study of one of us. This tool allows us to critically evaluate our own material and analyze if it can (or can not) collaborate effectively to the students’ development of language capacities (Schneuwly and Dolz, 2004) that are needed to act in specific social contexts. In this text, we recover some concepts of the theory that lay the foundation of our work and present our proposal. 

Key words: text genres, evaluation of didactic sequence, writing.

Author Biographies

Ana Paula Marques Beato-Canato, Universidade Fededal do Rio de Janeiro

Ana Paula Marques Beato-Canato (UFRJ/IFRJ–Rio de Janeiro) (anabeato@uol.com.br), mestre e doutora em Estudos da Linguagem (UEL), é professora adjunta de língua inglesa na UFRJ e pesquisadora do grupo de pesquisa Linguagem e Educação (UEL). Seus principais interesses de pesquisa são na área de ensino-aprendizagem de línguas, formação de professores e produção de material didático.

Vera Lúcia Lopes Cristovão, Universidade Estadual de Londrina

ossui graduação em Serviço Social pela Universidade Estadual de Londrina (1988), mestrado em Lingüística Aplicada ao Ensino de Línguas pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1996) e doutorado (2002) e pós doutorado (2008) em Lingüística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Atualmente é professora associada da Universidade Estadual de Londrina, membro do Programa de Pós Graduação em Estudos da Linguagem (PPGEL - UEL) e líder do grupo de pesquisa Linguagem e Educação (desde 2002). É parecerista da revista Linguagem em (Dis)curso, da Revista Brasileira de Lingüística Aplicada e da Revista Linguagem e Ensino. Foi membro da comissão editorial da revista SIGNUM: Estudos da Linguagem (UEL) por 4 anos. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Formação de professores, atuando principalmente nos seguintes temas: gêneros textuais, educação inicial e continuada e ensino de língua estrangeira. É Pesquisadora em Produtividade em Pesquisa pela Fundação Araucária desde 2008.

Published

2012-03-26

How to Cite

Beato-Canato, A. P. M., & Cristovão, V. L. L. (2012). An evaluation proposal of didactic sequences focused on writing. Calidoscópio, 10(1), 33–48. Retrieved from https://www.revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2012.101.04