Constructing a didactic model of detective short stories

Authors

  • Maria Antónia Coutinho Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa (FCSH-UNL), Portugal.
  • Noémia Jorge Centro de Linguística da UNL - CLUNL , FCT
  • Camile Tanto Centro de Linguística da UNL - CLUNL

Abstract

In order to contribute for the training of teachers on the issue of teaching textual genres, this article focuses on the conception of a didactic model of the genre detective short stories adapted to the process of learning the Portuguese language in Brazil and in Portugal. The proposal is based both on the theoretical reflection on this genre, in the fields of Textual Linguistics and Literature, and on the linguistic analysis of the text that it adopts (“The Adventure of the Beryl Coronet”, in The Adventures of Sherlock Holmes, by Sir Arthur Conan Doyle). The analysis focuses on the most relevant aspects that characterize the textual genre, according to its social functioning, which include the interaction, among thematic, organizational and enunciative aspects.The deriving didactic model of genre based on the above referred aspects (henceforward referred to as MD)  will neither neglect the identification of what can be taught in higher education (3rd and 4th Ciclos, in the case of Brazil, and 2nd and 3rd Ciclos, in the case of Portugal) nor the question of the progression in learning. We will emphasise the theoretical and methodological framework of Sociodiscursive Interactionism (henceforth referred to as ISD), in particular the textual architecture model proposed by Bronckart (1999) and the MD, developed by the groups GRAFE and ALTER (with special reference to Dolz and Schneuwly 1996, 1997, 1999; Schneuwly et al., 2004; De Pietro et al., 1996; Machado and Cristóvão, 2006; Machado, 2009). 

Key words: detective short story, Didactic Model of Genre (MD), Sociodiscursive Interactionism (ISD).

Author Biographies

Maria Antónia Coutinho, Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa (FCSH-UNL), Portugal.

Doutoramento em Linguística, área de especialização em Teoria do texto (2000)

Professora Auxiliar, Docente do Departamento de Linguística, FCSH-UNL

Investigadora do Centro de Linguística da UNL - CLUNL

Noémia Jorge, Centro de Linguística da UNL - CLUNL , FCT

Doutoranda em Linguística (área de especialização em Linguística do Texto e do Discurso), Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Nova de Lisboa

Bolseira da Fundação para a Ciência e a tecnologia (FCT)

Mestre em Edição de Texto, Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Nova de Lisboa

Camile Tanto, Centro de Linguística da UNL - CLUNL

Doutoranda em Linguística (área de especialização em Linguística e ensino de língua), Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Nova de Lisboa

Mestre em Linguística (Línguística do texto e do Discurso), Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Nova de Lisboa

Published

2012-03-07

How to Cite

Coutinho, M. A., Jorge, N., & Tanto, C. (2012). Constructing a didactic model of detective short stories. Calidoscópio, 10(1), 24–32. Retrieved from https://www.revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2012.101.03