O letramento acadêmico e a formação inicial de professor do Curso de Letras: um estudo documental com foco nas abordagens de escrita

Authors

  • Pamela Tais Clein Capelin Universidade Estadual de Maringá (UEM)
  • Terezinha da Conceição Costa-Hübes Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste) https://orcid.org/0000-0002-9063-7982

DOI:

https://doi.org/10.4013/cld.2023.212.02

Abstract

This article is focused on academic literacy theme, aiming to reflect about the writing approaches which underlie the Political Pedagogical Project (PPP) and the Teaching Plans of the subjects in the Portuguese Language area of the Languages Course at Unioeste – Cascavel/PR Campus, establishing relationships with the writing approaches listed by Lea and Street (2014). The reflections are based on a master thesis research (Capelin, 2022) developed from a documental analysis focused on the PPP and the Teaching Plans of the aforementioned Course. The results demonstrate that, in general, the three approaches with writing focus – study abilities, academic socialization and academic literacy (Lea; Street, 2014) - underlie, although implicitly, the PPP and the Course Teaching Plans of Languages of the investigated institution, however, the one that predominates in most Teaching Plans is the approach focused on study abilities (Lea; Street, 2014).

Author Biographies

Pamela Tais Clein Capelin, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Doutoranda em Letras pela Universidade Estadual de Maringá - UEM, Campus Maringá/PR. Mestra em Letras, área de concentração: Linguagem e Sociedade pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE, Campus Cascavel/PR. Bolsa Capes. Graduada em Letras Português  e Espanhol - Licenciatura, pela Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS, Campus Realeza/PR.

Terezinha da Conceição Costa-Hübes, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)

Professora da Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE. Doutora em Estudos da
Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina – UEL. Email: tehubes@
gmail.com

Published

2023-07-24

How to Cite

Capelin, P. T. C., & Costa-Hübes, T. da C. (2023). O letramento acadêmico e a formação inicial de professor do Curso de Letras: um estudo documental com foco nas abordagens de escrita. Calidoscópio, 21(2), 252–268. https://doi.org/10.4013/cld.2023.212.02