A formação docente para o ensino da produção de textos na escola básica: uma transgressão necessária

Authors

  • Andréa Ramos de Oliveira Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
  • Ana Luzia Videira Parisotto Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)

DOI:

https://doi.org/10.4013/cld.2023.212.01

Keywords:

Teacher education, Teaching of mother tongue, Textbook

Abstract

This article is based on a collaborative-critical action- research of an applied qualitative nature focusing on continued teacher education connected to the teaching of textual production. Its participants comprised teachers and school and system administrators. It aimed at assessing the teacher education model implemented by a city in the State of São Paulo by assessing its theoretical basis and appraising the outcomes of its instructional meetings. Data was collected by means of questionnaires answered by the participants and video footage recorded at the meetings. The collected data was categorized and analyzed based on the work of several researchers, such as Eraut (1987), Ferry (1987), Zeichner (1993), Demailly (1997), Pacheco and Flores (1999), Day (2001), Oliveira-Formosinho (2009), Cardoso et. al. (2012), Diniz-Pereira (2014), Shulman (2014), Carnin (2015), Guimarães (2016), and Ferreira and Santos (2016). As most participants resorted to textbooks and recommendations available on the Internet, it was necessary to promote their critical thinking about these sources. The instructional strategies employed enabled the participants to recognize the closeness between their class plans and the structures of the textbooks they consulted to plan their classes. The results suggest that promoting teacher’s authorship in class planning can assist in re-signifying the work they do.

Author Biographies

Andréa Ramos de Oliveira, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)

Doutorado em Educação pela UNESP-Presidente Prudente (2022). Mestrado em Educação pela UNESP-Presidente Prudente (2017). Especialização em Língua Portuguesa pela UNICAMP (2011) e em Língua Portuguesa e Literatura pela Faculdade de Ciências e Letras de Jales (1999). Complementação Pedagógica - Pedagogia (2005). Graduação em Letras - Licenciatura Plena - Faculdades Toledo de Araçatuba (1997). Atualmente é Supervisora de Ensino. Foi professora de Língua Portuguesa na rede estadual, de Redação na rede privada. Participou, na qualidade de corretora, da correção da Redação do Vestibular Nacional UNICAMP/2000 e do ENEM/2000. Participa do grupo de pesquisa "Formação de Professores e Práticas de Ensino na Educação Básica e Superior", na UNESP-Presidente Prudente.

Ana Luzia Videira Parisotto, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)

É licenciada em Letras pela Faculdade de Ciências e Letras, Unesp/Assis (1990), onde cursou também o Mestrado e o Doutorado em Letras. Concluiu o Mestrado em 1999 e o Doutorado em 2004. Fez Pós-Doutorado na Faculdade de Ciências e Letras, Unesp/ Araraquara, 2015-2016. É docente e pesquisadora em RDIDP na Faculdade de Ciências e Tecnologia/Unesp, câmpus de Presidente Prudente. Atua no Departamento de Educação e no Programa de Pós-Graduação em Educação. Sua pesquisa está concentrada principalmente nos seguintes temas: linguística, ensino/aprendizagem de língua portuguesa como língua materna ou estrangeira, produção de texto, leitura e formação do professor. É líder do Grupo de Pesquisa "Formação de Professores e Práticas de Ensino na Educação Básica e Superior" e pesquisadora do Grupo "InViTe (Intercâmbio Virtual e Teletandem): Línguas estrangeiras para todos". Identificação da autora em bases de dados: ORCID - https://orcid.org/0000-0001-9786-745X , ResearcherID:http://www.researcherid.com/rid/J-6640-2013, MyCitations (Google Scholar): http://scholar.google.com.br/citations?user=_wTSsB0AAAAJ.

Published

2023-07-24

How to Cite

Oliveira, A. R. de, & Parisotto, A. L. V. (2023). A formação docente para o ensino da produção de textos na escola básica: uma transgressão necessária. Calidoscópio, 21(2), 231–251. https://doi.org/10.4013/cld.2023.212.01