O letramento crítico nas aulas de língua inglesa: a formação cidadã em foco

Authors

  • Lucilene Paula Carvalho Dias Fonseca Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
  • Vanderlice dos Santos Andrade Sól Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)

DOI:

https://doi.org/10.4013/cld.2021.194.07

Abstract

The present study aims to investigate the representations about the teaching and learning of English Language from a critical perspective, focusing on its effects on learner’s identity constitution. The theoretical-methodological path was delineated mainly from the Franco-Brazilian discursive perspective (Orlandi, 2009), psychoanalytic (Revuz, 1998), Applied Linguistics (Jordão; Fogaça, 2007; Coracini, 2003a; 2003b; 2003c; Tavares, 2009; Sól, 2014; 2016; 2020) and Social Semiotics (Kress e van Leeuween, 2006 [1996]). This work, which is qualitative, involved ten high school students from a polytechnical school located in the Inconfidentes Region in the State of Minas Gerais. The corpus was formed through written and visual narratives. The results show the relevance of English Language learning from the perspective of citizenship education.

Author Biographies

Lucilene Paula Carvalho Dias Fonseca, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)

Possui graduação em Letras - Licenciatura em Língua Inglesa e Mestrado em Letras: Estudos da Linguagem pela Universidade Federal de Ouro Preto.   

Vanderlice dos Santos Andrade Sól, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)

Pós-doutora pela Universidade Federal de Minas Gerais/University of California, Santa Barbara, doutora e mestre em Linguística Aplicada pela Universidade Federal de Minas Gerais, licenciada em Letras com habilitação em Língua Inglesa pela Universidade Federal de Ouro Preto. É professora na área de Língua Inglesa e Linguística Aplicada no Departamento de Letras da Universidade Federal de Ouro Preto e atua, também, na pós-graduação em Estudos da Linguagem.  

Published

2022-03-24

How to Cite

Carvalho Dias Fonseca, L. P., & dos Santos Andrade Sól, V. (2022). O letramento crítico nas aulas de língua inglesa: a formação cidadã em foco . Calidoscópio, 19(4), 524–537. https://doi.org/10.4013/cld.2021.194.07