<i>Jouissance</i> in English language learning

Authors

  • Marilene Pereira de Oliveira Universidade do Estado de minas Gerais
  • Maralice de Souza Neves Universidade Federal de Minas Gerais

Abstract

In this article we try to reflect on the evidence of enlivenment by the feminine jouissance of three public school English teachers. The study is based on the field of applied linguistics (AL) to English language teaching (ELT) in conjunction with the Franco-Brazilian theory of discourse informed by the psychoanalytic concept of subjectivity. The concept of jouissance in psychoanalysis is in order to understand the key aspect in the constitution of the subject and in his/her relations with the object. We listened to those teachers who do not flinch when confronted by the contingencies of their practice. Our interpretations can contribute to problematize trainers’ and teachers’ career paths, ways of enjoyment, desires, and involvement in their profession. It was possible to understand that the relationship with the object voice, in the way these teachers were charmed by the music sung in English during their childhood and adolescence, is decisive in enlivening their bonds with their profession and their students.

Keywords: ELT, psychoanalysis, jouissance.

Author Biographies

Marilene Pereira de Oliveira, Universidade do Estado de minas Gerais

Possui mestrado em Linguística Aplicada pela Universidade Federal de Minas Gerais (2014), pós-graduação em gestão de sistemas educacionais pela FACEB (2012), graduação em Letras pela UFMG (2006) e graduação em direito pela Milton Campos (2002). Atualmente é professora - PES -da UEMG-Unidade Ibirité e PEB2-Inglês- da Prefeitura Municipal de Contagem.

Maralice de Souza Neves, Universidade Federal de Minas Gerais

Sou professora Associada da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Bacharelei-me em Psicologia pela Universidade Federal de Minas Gerais (1981), formei-me Psicóloga pela Universidade Federal de Minas Gerais (1982) e licenciei-me em Letras- Inglês pela Universidade Federal de Minas Gerais (1988). Concluí o mestrado em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Minas Gerais (1993) e doutorei-me em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (2002). Concluí meu pós-doutorado junto à Faculdade de Filosofia , Letras e Ciências Humanas (FFLCH) da USP em fevereiro de 2013. Sou membro do GT Práticas Identitárias em Linguística Aplicada da ANPOLL desde 2002. Tenho atuado como membro do Conselho Editorial dos Periódicos ABRALIN, Trabalhos em Linguística Aplicada(IEL/UNICAMP) e Alfa (DLM/UNESP). Atuo na área de Linguística Aplicada e pesquiso principalmente os seguintes temas conjugando ensino, pesquisa, extensão à formação em Psicanálise (IPLA-SP/EBP) desde 2012: ensino/aprendizagem de línguas estrangeiras, formação de professores de LE, educação continuada de professores de línguas estrangeiras, identidade, subjetividade, leitura, escrita, análise de discurso.

Published

2015-08-26

How to Cite

Oliveira, M. P. de, & Neves, M. de S. (2015). <i>Jouissance</i> in English language learning. Calidoscópio, 13(2), 264–271. Retrieved from https://www.revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2015.132.12

Issue

Section

Articles