Fanfiction: “New” reading and writing tool for mother language teaching in basic education

Authors

  • Adriana Figueiredo de Oliveira Universidade de Franca
  • Luciana Carmona Garcia Manzano Universidade de Franca

Abstract

In this article we analyze processes of reading and writing among adolescents. The analysis material is fanfiction – a current discursive genre, preferably found in digital media such as blogs, social networking sites and WEB 2.0. Fanfictions are textual productions based on an established work of fiction, where fans, readers of these fictions, become co-authors of endless possibilities for continuation of the original work through collaborative writing. Here, we analyze the fanfiction “Blue Moon,” a continuation of the literary work “Twilight Saga”, a series of four books by British writer Stephanie Meyer. Maingueneau states that these teenagers can constitute true discourse communities through this reading and writing process. Similarly, the Curriculum Proposal of São Paulo asserts that, when sharing the same discourses, students encourage reading and writing skills. Theoretically, this paper is grounded on French Discourse Analysis and on Michel Foucault’s concept of Self-writing. The study illustrates how teenagers talk about themselves through fanfiction writing.

Keywords: fanfiction, reading and writing, discourse community, written self.

Author Biographies

Adriana Figueiredo de Oliveira, Universidade de Franca

Mestranda pelo programa Mestrado em Linguística da UNIFRAN. Coordenadora do NACE (Núcleo de Atividades Complementares e de Extensão) e professora nas disciplinas de Comunicação e Expressão e Comunicação Empresarial nos cursos de Administração e Ciências Contábeis da FACULDADE DE CIÊNCIAS GERENCIAIS - FACIG. É também professora efetiva da Rede Pública do Estado de São Paulo, ministra aulas de Português e Literaturas. Tem experiência na área de Letras, Linguística e respectivas literaturas brasileira e portuguesa, com ênfase em Linguística - Análise de Discurso Francesa e desenvolve pesquisa na área de Práticas de leitura e escrita nas redes sociais, especialmente, as Fanfictions. Integrante do Grupo de Pesquisa GTEDI.

Luciana Carmona Garcia Manzano, Universidade de Franca

Professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade de Franca/SP. Mestre e Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Membro do grupo de pesquisas LABOR-Laboratório de Discurso Político (CNPq: 401122/2010-7) da UFSCar desde 2007, e do grupo GTEDI - Grupo de Texto e Discurso: Representação, Sentido e Comunicação da UNIFRAN desde 2014. Atua como docente de graduação nas áreas de Linguística Geral, Teoria e Análise Linguística, Língua Portuguesa, Didática Geral.

Published

2015-07-20

How to Cite

Oliveira, A. F. de, & Manzano, L. C. G. (2015). Fanfiction: “New” reading and writing tool for mother language teaching in basic education. Calidoscópio, 13(2), 210–217. Retrieved from https://www.revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2015.132.07

Issue

Section

Articles