Orality from a dialogical perspective:

reflections between the ideas of L. A. Marcuschi and the writings of the Circle

Authors

  • Terezinha da Conceição Costa-Hübes Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
  • Rodrigo Acosta Pereira Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

DOI:

https://doi.org/10.4013/cld.2024.214.10

Keywords:

Linguistic ideas of the Circle, Marcuschi's linguistic ideas;, Orality.

Abstract

In this paper, we support the statement that orality is a dialogical language practice that is oriented in/with/for the social interaction between subjects. This understanding is based on a linguistic-philosophical approach with a sociological and dialogical basis, defended in the writings of the Circle (Bakhtin, 2003 [1952-1953]), 2010 [1929]; Volochínov, 2013 [1928], 2013 [1930a], 2013 [1930b], 2017 [1929]; Medviédev, 2012 [1928]). From this orientation, we are interested in recovering the theoretical basis of L. A. Marcuschi (1991, 1997a, 1997b, 2001, 2004/05, 2005a, 2005b, 2007, 2008) for the study of orality from the perspective of establishing approximations between the ideas of this author with the ideas of the Circle's writings. Methodologically, this is a theoretical-analytical study, with didactic intentions, as we comprehend that understanding the linguistic-philosophical basis on which a proposal for teaching speaking is based is fundamental for making decisions when conducting this practice in the classroom. The results of this study show us that there are similarities between the ideas of L. A. Marcuschi and the ideas of the Circle, because when dealing with concepts such as language, utterance and textual genres, the author weaves in the sociological and dialogical understanding of language, adding, however, to these terms, other evaluative tones, with the aim of making them more understandable to the teaching context.

Author Biographies

Terezinha da Conceição Costa-Hübes, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)

 Professora Associada (recentemente aposentada) da Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE - atuando no Programa de Pósgraduação em Letras e no Curso de graduação em Letras/Libras Licentura do NEaDUNI. Fez o Estágio Pósdoutoral em Linguística Aplicada pela Universidade Federal de Santa Catarina (2012-2013), Doutorado em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina - UEL (2004-2008); Mestrado em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina - UEL (2000-2002); graduada em Letras pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE (1990-1993). Tem experiência na área de Linguística, ênfase em Linguística Aplicada, com pesquisas subsidiadas pela concepção dialógica de linguagem, envolvendo os temas: formação (inicial e continuada) de professores e ensino da Língua Portuguesa na sua relação com as práticas de linguagem (oralidade, leitura, produção textual e prática de análise linguística). Atua em ações de formação continuada em Língua Portuguesa ofertadas por municípios, pelo Estado e pelo MEC.

Rodrigo Acosta Pereira, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Doutor em Linguística, na área de concentração Linguística Aplicada, na UFSC (CNPq). Pós-doutor em Linguística Aplicada na PUCSP. Atualmente é professor Associado da Universidade Federal de Santa Catarina, no Departamento de Língua e Literatura Vernáculas, campus central de Florianópolis-SC. Atua na graduação e nos Programas de Pós-graduação em Linguística (PPGLg) e Mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS). Atuou no PIBID - Língua Portuguesa da UFSC. É do conselho editorial da Revista Caminhos em Linguística Aplicada (Unitau), Working Papers em Linguística (UFSC) e Fórum Linguístico (UFSC). Membro do NELA - Núcleo de Estudos em Linguística Aplicada e do Grupo de Estudos no Campo Discursivo na UFSC. Membro do GT - Gêneros Textuais/Discursivos da ANPOLL. Membro efetivo da ABRALIN. Sócio pleno da ALAB. Participou da avaliação de livros didáticos do MEC/PNLD - Língua Portuguesa (2020, 2021, 2022, 2023). Integra projetos de cooperação científica internacional com Universidade de Vigo (Espanha), Universidade do Porto (Portugal) e PUC-Santiago (Chile). Lidera o GELID - Grupo de Estudos em Linguagem e Dialogismo. Lidera o NELA (CNPq) - Núcleo de Estudos em Linguística Aplicada - https://nela.cce.ufsc.br/ ResearcherID: https://orcid.org/0000-0003-0148-8725. Atualmente, é pesquisador CNPq-PQ2.

Published

2024-12-16

How to Cite

Costa-Hübes, T. da C., & Acosta Pereira, R. (2024). Orality from a dialogical perspective: : reflections between the ideas of L. A. Marcuschi and the writings of the Circle. Calidoscópio, 22(1), 183–200. https://doi.org/10.4013/cld.2024.214.10