THE APPROPRIATION OF NATURAL LIGHTING IN SOCIO-EDUCATIONAL CENTERS TO THE YOUNG PEOPLE IN DEPRIVATION OF FREEDOM

Authors

  • Eunice Maria Nazarethe Nonato Universidade Vale do Rio Doce
  • Edmarcius Carvalho Novaes Universidade Vale do Rio Doce
  • Nadia Maria Jorge Medeiros Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri
  • Isaque Ferreira Alves Universidade Vale do Rio Doce

DOI:

https://doi.org/10.4013/arq.2019.152.04

Abstract

This article aims at presenting an architectural concept that approaches the issues resulted from the utilization of natural lighting at edifications destined to young people in detention. The methodology adopted is theoretical-empirical, based on the realization of bibliographic review and field visits at the Correctional Center São Francisco de Assis, in the city of Governador Valadares (MG). The theoretical contributions of authors that discuss the adequacy of natural lighting in architectural projects are taken as reference in this study. The quantitative aspects are not part of the proposal in this work. The low-light condition indoor was observed as one of the main architectural problems in the Center. Thus, this work proposes types of openings to increase the natural lighting indoor.

Keywords: Socio-educational centers, natural lighting, youths in deprivation of freedom.

Author Biographies

Eunice Maria Nazarethe Nonato, Universidade Vale do Rio Doce

É graduada em curso de Bacharelado em Direito pela Faculdade de Direito Vale do Rio Doce (1998) e em curso de Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Vale do Rio Doce (1985). Mestre em Educação (2002). Realizou em 2009 estágio doutoral na Universidade de Coimbra-PT. Doutorou-se pela Universidade Vale do Rio dos Sinos - RS (2010). Atualmente é Pesquisadora e professora no curso de Direito e no curso de Mestrado em Gestão Integrada do Território da Universidade Vale do Rio Doce. Coordena Projeto de Pesquisa financiado pela FAPEMIG "Juventude, Educação e Direito".

Edmarcius Carvalho Novaes, Universidade Vale do Rio Doce

Aluno do Programa de Doutorado Interdisciplinar em Ciências Humanas pela Universidade Federal de Santa Catarina, pesquisando na área de concentração de "Estudos de Gênero" e na Linha de Pesquisa em "Gênero e suas inter-relações com geração, etnia e classe" (2017). Mestre pelo Programa Interdisciplinar em Gestão Integrada do Território da Universidade Vale do Rio Doce (2016). Tem especializações em Docência para o Ensino Superior; Educação e Inclusão - Linha de Formação: Libras; Gênero e Diversidade na Escola; Direito Público e em Gestão Pública. Possui MBA em Administração Pública e Gestão de Cidades. É bacharel em Direito e licenciando em Filosofia. Atualmente é professor e pesquisador da Universidade Vale do Rio Doce.

Nadia Maria Jorge Medeiros, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri

Possui graduação em Pedagogia - Licenciatura pela Universidade do Vale do Rio Doce (1998), graduação em Ciências pela Universidade do Vale do Rio Doce (1992) e mestrado em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2005). É doutora em Educação pela Universidade de Brasília.

Isaque Ferreira Alves, Universidade Vale do Rio Doce

Graduado em Arquitetura e Urbanismo na Universidade Vale do Rio Doce. Bolsista de iniciação cientifica

Published

2019-01-21

How to Cite

Nonato, E. M. N., Novaes, E. C., Medeiros, N. M. J., & Alves, I. F. (2019). THE APPROPRIATION OF NATURAL LIGHTING IN SOCIO-EDUCATIONAL CENTERS TO THE YOUNG PEOPLE IN DEPRIVATION OF FREEDOM. Arquitetura Revista, 15(2), 275–290. https://doi.org/10.4013/arq.2019.152.04

Issue

Section

Articles