ANALYSIS OF THE CONSTRUCTED SPACE FOR INFANT EDUCATION NETWORK BY AHP AND GIS METHODS: A CASE STUDY IN CAMBORIÚ (BRAZIL)

Authors

  • Rodrigo Meirinho Morimoto Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC
  • Francisco Henrique de Oliveira Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

DOI:

https://doi.org/10.4013/arq.2019.151.02

Abstract

The research proposal is structured in the characterization and investigation of the built space of the Centers of Early Childhood Education (CECE), using as parameters of analysis of the quality of its infrastructure, the one established by PROINFANCIA. In order to classify the quality of the infrastructure of the CECE, as well as the choice of priorities of interventions and adjustments to reach a pre-established standard, the methodological model of the Analytical Hierarchical Process (AHP), along with the resources of the Geographic Information System (GIS) were used. Therefore, the research mapped the spatial distribution of CECE and its concentration in the Municipality of Camboriú (Brazil), as well as its efficiency/quality behaviour compared to that defined by PROINFANCIA. In this sense, quality indicators were built through the AHP method, with the final product being a classification of the current situation of the CECE infrastructure, signalling from a technical evaluation, which units should be fully resized, the units suitable with minor adjustments and ones serving the citizens efficiently. The final product shows the condition of each CECE and its spatial distribution, allowing the decision maker to act in a systematic and optimized way, based on technical efficiency.

Keywords: Early childhood education center, AHP method, geographic information system (SIG).

Author Biographies

Rodrigo Meirinho Morimoto, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Planejamento Territorial e Desenvolvimento Socioambiental - PPGPLAN - Profissional.

Professor no curso de Arquitetura e Urbanismo - FACULDADE AVANTIS.

Ex-Secretário de Planejamento Urbano no Município de Camboriú/SC (2008-2016).

Francisco Henrique de Oliveira, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

Graduou-se em Engenharia Cartográfica pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP) em 1993. Obteve o doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) em 2002. Em 2012, como bolsista do CNPq realizou no primeiro semestre seu pós-doutorado na RWTH - Aachen University - Instituto de Geodésia - Alemanha, e no segundo semestre do mesmo ano continuou seu pós doc na UNI - University of Northern Iowa - Departamento de Geografia - EUA, tendo como foco a temática do Cadastro Territorial Multifinalitário. Atualmente é professor associado da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), professor colaborador da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) e professor convidado do Lincoln Institute of Land Policy - Boston - USA. Tem experiência na área de Geociências, com ênfase em Cadastro Territorial Multifinalitário, atuando principalmente nos seguintes temas: geoprocessamento, cartografia, cartografia digital, cadastro técnico multifinalitário e cartografia temática.

Published

2019-05-16

How to Cite

Morimoto, R. M., & de Oliveira, F. H. (2019). ANALYSIS OF THE CONSTRUCTED SPACE FOR INFANT EDUCATION NETWORK BY AHP AND GIS METHODS: A CASE STUDY IN CAMBORIÚ (BRAZIL). Arquitetura Revista, 15(1), 15–38. https://doi.org/10.4013/arq.2019.151.02

Issue

Section

Articles