“We love and hate each other at the same time”: An analysis of young male practices in dynamics of sociability meadiated by smartphones

Authors

  • Thiago Álvares da Trindade Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Santa Maria (Poscom/UFSM)
  • Sandra Rúbia da Silva Docente do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

DOI:

https://doi.org/10.4013/ver.2018.32.80.02

Abstract

In this article, we investigated the sociability dynamics of young people mediated by smartphones. Therefore, through an anthropological perspective of the consumption by Mary Douglas and Baron Isherwood (2004), we analyzed the consumption practices of these devices in a group of adolescents. Through an ethnographic approach, we followed, during a ten-month period, thirteen adolescents in order to investigate the influence of smartphones on their sociability dynamics. Finally, we identify some tactics (Certeau, 1998) used by these young people to work in the maintenance of the circuits of sociability inside and outside the digital sphere, mainly through two interaction dynamics: conflict and competition. Thus, we understood, by means of a gender perspective, the sociability mediated by these devices encompasses performances (Butler, 1990) of hegemonic masculinity (Connell and Messerschmidt, 2013; Almeida, 1995; Grossi, 2004; Cecchetto, 2004), such as: aggressiveness, virility and competitiveness. At the end, we conclude that the dynamics of sociability mediated by smartphones are redefined in order to attend to the interaction needs and gender affirmation of these individuals. In addition, the elements of hegemonic masculinity present in these dynamics assist in the constitution of a social hierarchy among the young participants of conflicting and competitive events.

Keywords: communication, anthropology of consumption, youths, smartphones, masculinities.

Author Biographies

Thiago Álvares da Trindade, Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Santa Maria (Poscom/UFSM)

Mestrando da linha de Estratégias Comunicacionais do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Santa Maria (Poscom/UFSM), sob orientação da Profª. Drª. Sandra Rúbia da Silva. Bolsista de mestrado CAPES. Bacharel em Comunicação Social – habilitação Publicidade e Propaganda pela UFSM (2016/1). Componente do grupo de pesquisa "Consumo e Culturas Digitais. Os atuais interesses de estudo do pesquisador são: práticas de consumo; juventudes; sociabilidades e culturas digitais.

Sandra Rúbia da Silva, Docente do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

Docente do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Mestre em Comunicação (UFRGS) e doutora em Antropologia Social (UFSC), com estágio de doutorado-sanduíche no University College London (UCL), instituição fundadora da University of London, sob orientação do prof. Daniel Miller. Coordenadora do grupo de pesquisa "Consumo e Culturas Digitais".

Published

2018-08-27

Issue

Section

Articles