The political dimension of moral censorship

Authors

  • Mayra Rodrigues Gomes Universidade de São Paulo
  • Eliza Bachega Casadei Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.4013/212

Abstract

This paper presents the results of a research devoted to the censored words in stage plays. The studied plays belong to the Archive Miroel Silveira, a collection of censorship processes related to theatre in the State o São Paulo, Brazil, covering from 1925 to 1970. The Archive is object of a wide study project, sponsored by Fapesp, and includes the present research. We classified the cuts and, by its frequency, we reached a quantitative overview, in relation to each censorship type. The comparative observation of frequency allowed us to draw conclusions about the censorship peculiarities and its mobilizations, according to the social or political context. It permitted, as well, to determine aspects of the censorship nature and its social meaning effect. The results of such investigation have been published last year. In this paper we intend to share a few questioning about these results.

Author Biographies

Mayra Rodrigues Gomes, Universidade de São Paulo

Profª. Drª. Mayra Rodrigues GOMES

Professora Titular do Departamento de Jornalismo e Editoração da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo. Pesquisadora e líder de projetos com apoio do CNPq e da FAPESP, é autora, entre outros, dos livros Jornalismo e Ciências da Linguagem, Poder no Jornalismo e Jornalismo e Filosofia da Comunicação. mayragomes@usp.br.

Eliza Bachega Casadei, Universidade de São Paulo

Eliza Bachega CASADEI

Mestranda em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (com bolsa CNPq) e graduada em Comunicação Social (Jornalismo) pela mesma instituição. É autora do livro "Saiu da História para entrar nas revistas: enquadramentos da memória coletiva sobre Getulio Vargas em Veja, Realidade e Time". elizacasadei@yahoo.com.br.

Published

2010-06-08