Valuation of the economic environment under uncertainty through the real options theory

Authors

  • Glaucia de Paula Falco Faculdade Machado Sobrinho
  • Joyce Gonçalves Altaf Faculdade Machado Sobrinho
  • Irene Raguenet Troccoli Universidade Estácio de Sá
  • Marley Maria Vellasco Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro
  • Juan Guilherme Lazo Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.4013/pe.2014.101.03

Abstract

With the process of growing deterioration of nature and of the natural conditions for human survival, the environmental issue is no longer a subject only of economic theory, but is also considered in other research areas, as well as in contemporary society. However, the economic valuation of natural resources through the current valuation techniques traditionally ignores a number of uncertainties in the value of these goods, thus naturally implying an underestimation of the calculated values. This can be circumvented through the use of the key concepts of the real options theory, since its logic allows one to inherently include in the assessment of natural resources and in the analysis of investments the uncertainties associated with the use of the environment or even with its preservation. Thus, the purpose of this study is to present the concepts that are the basis of the real options theory and its relation to the environment as a way to address some of the shortcomings of current techniques of environmental valuation.

Keywords: environment, real options, uncertainty, irreversibility.

Author Biography

Irene Raguenet Troccoli, Universidade Estácio de Sá

Universidade Estácio de Sá, UNESA, Brasil. Celetista, Enquadramento Funcional: Professor Adjunto I, Regime: Dedicação exclusiva.

Universidade Federal Fluminense, UFF, Brasil. Professora horista

possui graduação em Ciências Econômicas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1978), mestrado em Administração de Empresas pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1992) e doutorado em Administração de Empresas pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2002). Atualmente é professora do Mestrado Profissional em Administração e Desenvolvimento Empresarial da Universidade Estácio de Sá (dedicação exclusiva), professora de Marketing de Serviços no curso de MBA em Marketing Estratégico da UFF, e membro do corpo editorial da revista acadêmica Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, da UFF. Atuou como analista sênior na Embratel durante 8 anos, nas áreas de Marketing Estratégico, de Planejamento Estratégico, e Financeira. Tem experiência nas áreas de Economia e Administração, com ênfase em Marketing e em Estratégias Empresariais, atuando principalmente nos seguintes temas: marketing de serviços, fidelização do consumidor, estratégias empresariais, grupos estratégicos e redes de relacionamento.

Published

2014-08-27

Issue

Section

Articles