About indigenism and indigenous authorship in Brazil: New epistemologies in contemporaneity

Authors

  • Cristiane de Assis Portela Universidade de Brasília- UnB Centro Universitário de Brasília- UniCEUB Secretaria de Educação do Distrito Federal- SEDF
  • Mônica Celeida Rabelo Nogueira Universidade de Brasília

Abstract

Indigenism is an intellectual discourse, popular imaginary and indigenism practice in different American countries. Attentive to the understanding of the symbolic elements that make up this field, we propose an analysis of indigenism on the basis of indigenous authorship narratives that in our view mark new epistemologies. For this, we analyze works produced as a result of the integration of these collective subjects in universities. The article was produced through a dialogue between a historian and an anthropologist, recalling the experience shared by the authors as advisers of works produced by indigenous students in a master’s course offered to indigenous people at the University of Brasilia. Thus, we reflect on the possibilities of understanding the indigenous movement based on a notion of indigenous authorship that points to new epistemologies in contemporary times. We believe that the academic production of indigenous researchers has not yet been properly analyzed or visualized in its particularities, so we try to explore aspects that underline the relevance of recognizing indigenous authorship as part of the political action of these individuals in the field of indigenism.

Keywords: indigenism, indigenous authorship, new epistemologies.

Author Biographies

Cristiane de Assis Portela, Universidade de Brasília- UnB Centro Universitário de Brasília- UniCEUB Secretaria de Educação do Distrito Federal- SEDF

Graduada em História pela UEG (2003), Mestre em História pela UFG (2006) e Doutora em História pela UnB (2011). Docente e Pesquisadora no Curso de História do UniCEUB desde 2010,  e do Mestrado em Sustentabilidade junto a Povos e Territórios Tradicionais- MESPT  (Centro de Desenvolvimento Sustentável da UnB) desde 2011. Professora de História na Secretaria de Educação do DF desde 2005.

Mônica Celeida Rabelo Nogueira, Universidade de Brasília

Possui graduação em Ciências Sociais, com habilitação em Antropologia Social pela Universidade de Brasília (1997), mestrado em Desenvolvimento Sustentável pela Universidade de Brasília (2001) e doutorado em Antropologia Social pela Universidade de Brasília (2009). Atualmente é professora adjunta da Universidade de Brasília. Integra o corpo docente do Programa de Pós-Graduação em Meio Ambiente e Desenvolvimento Rural (PPG-MADER), da Faculdade UnB Planaltina (FUP), e coordena o Mestrado Profissional em Sustentabilidade junto a Povos e Terras Tradicionais (MESPT), do Centro de Desenvolvimento Sustentável (CDS).

Published

2016-06-30

Issue

Section

Dossiê: História e etnologia: diálogos interdisciplinares