Getúlio Vargas in archival films: remembrances of fragments of history

Authors

  • Márcio Zanetti Negrini Programa de Pós-graduação em Comunicação Social da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS.

DOI:

https://doi.org/10.4013/fem.2020.221.09

Abstract

We propose to examine the presence of Getúlio Vargas in archival films, which arose from his death to contemporaneity. We list three feature films, released between 1956 and 2016, observing them through their relations with the moments of crisis and transition of the Brazilian democratic experience, under the shadow of authoritarianism. We analyze how the filmic montages produce new meanings for official images, which are recurrent in the narratives. We seek to understand how these images reappear in different situations of Brazilian political history, acting in cinematic remembrances of Getúlio Vargas

Keywords: Archival Films. Remembrance. Getúlio Vargas

Author Biography

Márcio Zanetti Negrini, Programa de Pós-graduação em Comunicação Social da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS.

Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, PPGCom/PUCRS, bolsista CAPES. Mestre pelo PPGCom/PUCRS (2014), com incentivo de bolsa CAPES. Especialista em Marketing Estratégico pela Escola Superior de Propaganda e Marketing, ESPM-Sul (2011). Bacharel em Publicidade e Propaganda pela Universidade Franciscana, UFN (2007). Tem experiência de pesquisa em comunicação e estudos socioculturais com ênfase em cinema e audiovisual, dedicando-se aos seguintes temas: política, história, memória e cultura popular brasileira; interesses relacionados à estética e arqueologia das mídias. Atua junto ao Grupo de Pesquisa em Cinema, Audiovisual, Estética, Comunicação e Política (Kinepoliticom/CNPq). Integra a Rede Brasileira de Pesquisadores de Memória e Comunicação (Rememora). Membro da Sociedade Brasileira de Estudos em Cinema e Audiovisual (Socine).

Published

2020-02-08