Sampling’s communicational dimension: phonographic ghosts on the “All star, but…” case

Authors

  • Marcelo Bergamin Conter Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS).
  • Cássio de Borba Lucas Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

DOI:

https://doi.org/10.4013/fem.2020.221.08

Abstract

This paper debates the conception that phonographic records have a phantasmagorical characteristic, which is potentialized and actualized by sampling practices. To face such challenge, two main investigation movements become necessary: (1) to comprehend sampling as the root procedure of the type of musical communication with we are referring to; and (2) to analyze its logic of dissemination, investigating the unfolding that generates process of differentiation of a given phenomenon. In order to verify such process in contemporary sampled music, as case study, we chose the recent massive dissemination of Smash Mouth’s All Star remixes on the internet. This investigation points at a kind of a collaborative exploration of music’s virtuality as one of several effects of phantasmagorical communication activated by intensive sampling.

Keywords: Sampling. Phonography. Communication.

Author Biographies

Marcelo Bergamin Conter, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS).

Marcelo Bergamin Conter é professor de Produção Fonográfica no IFRS. Realizou pós-doutorado em Comunicação na Unisinos. É doutor e mestre pela UFRGS, com doutorado sanduíche (CAPES) pela Columbia University (Nova Iorque). Em 2013, publicou seu primeiro livro, "Imagem-música em vídeos para web" e, em 2016, sua segunda publicação, "LO-FI – Música pop em baixa definição". Atualmente coordena o Curso Superior de Tecnologia em Produção Multimídia do IFRS Campus Alvorada e o Grupo de Pesquisa Sonoridades, Imagem, Materialidades da Comunicação e Cultura (SIMC/IFRS). Integra também o Grupo de Pesquisa Semiótica e Culturas da Comunicação (GPESC/UFRGS) e o Grupo de Estudos Imagem, Sonoridades e Tecnologia (GEIST/UFSC).

Cássio de Borba Lucas, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

Cássio de Borba Lucas é doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), com pesquisa sobre escutas musicais como objeto de comunicação e semiótica. Mestre pela mesma instituição (2017) com pesquisa sobre a música sampleada e suas significâncias. Bacharel em Comunicação Social - Jornalismo pela Fabico (UFRGS), com pesquisa sobre as traduções intersemióticas da orquestra no audiovisual. Membro do Grupo de Pesquisa Semiótica e Culturas da Comunicação (GPESC) e do Grupo de Estudos em Imagens, Sonoridades e Tecnologias (GEIST).

Published

2020-01-10