Studygrams: promoting the consumption of modes of being and studying within digital platforms

Authors

  • Bianca Souza Biadeni Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
  • Gisela G.S. Castro Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)

DOI:

https://doi.org/10.4013/fem.2020.221.07

Abstract

This paper discusses new forms of studying by sharing educational content in a media genre called studygram. This uses the Instagram smartphone application as a platform. Visual culture parameters discussed by Lev Manovich (2017), Highfield and Leaver (2016), among others, ground our empirical analysis. Based on studies about digital platforms and the social media logics that permeate them, we highlight the promotion of certain modes of studying within networks of communication, sociability and consumption that complement today’s school environment.

Keywords: Communication and consumption. Social media platforms. Modes of studying. Instagram. Studygram.

Author Biographies

Bianca Souza Biadeni, Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)

Mestranda em Comunicação e Práticas de Consumo na Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) São Paulo. Pesquisadora do GRUSCCO, Grupo CNPq de Pesquisa em Subjetividade, Comunicação e Consumo liderado pela profa. Gisela G. S. Castro. Graduada em Jornalismo pela Universidade São Judas Tadeu (USJT), possui especialização em Mídia, Informação e Cultura pelo Centro de Estudos Latino-Americanos sobre Cultura e Comunicação (CELACC), da Universidade de SãoPaulo (USP).

Gisela G.S. Castro, Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)

Doutora em Comunicação e Cultura (UFRJ), com pós-doutorado em Sociologia (Goldsmiths College, University of London). Docente do Programa dePós-graduação em Comunicação e Práticas de Consumo da Escola Superior de Propaganda e Marketing (PPGCOM ESPM), São Paulo, onde lidera o GRUSCCO - Grupo CNPq de Pesquisa em Subjetividade, Comunicação e Consumo.

Published

2020-02-29