#Casamentoreal: a sociocultural analysis through Twitter posts

Authors

  • Renata Barreto Malta Universidade Federal de Sergipe
  • Aianne Amado Nunes Costa Programa de Pós-Graduação em Comunicação - Universidade Federal de Sergipe
  • Pedro Renato Cardoso Meirelles Programa de Pós-Graduação em Cultura e Territorialidades - Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.4013/fem.2019.213.03

Abstract

This article aims to analyse the Twitter posts which contain the hashtag #casamentoreal, referring to the wedding between the American actress Meghan Markle and the British prince Harry, member of the most popular royal family in the world. The main goal is to understand, through the corpus, cultural aspects and power relations, which are revealed in the Twitter comments, proposing a qualitative interpretation of the data, by the Cultural Studies perspective. Therefore, we have opted to apply a quanti-qualitative method of analysis of semantic nets based on the collection of digital contents, which allow the investigation of terms most frequently related to the discourses that compose the corpus. As a result, we identify as central axes of the analysed content: race and ethnicity; gender, globalization and cultural hybridism, revealing perspectives that reinforce the hegemonic pattern, as well as a critic discourse that questions power structures socially consolidated.

Keywords: Royal wedding. Social networks. Semantic analysis. Culture.

Author Biographies

Renata Barreto Malta, Universidade Federal de Sergipe

Professora efetiva do Departamento de Comunicação Social da UFS (Universidade Federal do Sergipe). Professora Permanente do Programa de Pós Graduação Stricto Sensu em Comunicação Social (PPGCOM) da Universidade Federal de Sergipe  Coordenadora no Brasil do grupo de pesquisa CHISGAP (Critical, Historical and international Studies on Gender and Press) - grupo de pesquisa que tem como foco o estudo de gênero na mídia.

Doutora em Comunicação Social pela Universidade Metodista de São Paulo

 

Aianne Amado Nunes Costa, Programa de Pós-Graduação em Comunicação - Universidade Federal de Sergipe

Mestranda em  Cultura, Economia e Políticas da Comunicação no Programa de Pós-graduação em Comunicação pela Universidade Federal de Sergipe. Bacharel em Imagem e Som pela Universidade Federal de São Carlos com ênfase em Roteiro e Fotografia. Tem experiência na área de Comunicação e Audiovisual. Atua principalmente nos seguintes temas: Economia Política da Comunicação, cultura pop, cultura de fãs e mídias digitais.

Pedro Renato Cardoso Meirelles, Programa de Pós-Graduação em Cultura e Territorialidades - Universidade Federal Fluminense

Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Cultura e Territorialidades da Universidade Federal Fluminense e bacharel em Estudos de Mídia pela mesma instituição. Analista de Pesquisa no Instituto Brasileiro de Pesquisa e Análise de Dados (IBPAD), trabalhando com dados e métodos digitais de pesquisa. Possui interesse em discussões sobre identidade, representação, mídias sociais e métodos digitais.

Published

2019-10-03